Page 30 - Merimies 5 2015
P. 30

AKtUELLt
Försörjningsberedskap handlar inte bara om utrustning, utan även om besättningar
Försörjningsberedskaps ottans sjömän:
Det viktigaste är kontinuitet
det viktigaste när man talar om de  nska tankfartygens framtid är kontinuitet: det inkluderar ett förnyande tonnage under  nsk  agg och kompetenta och yrkeskunniga besättningar som känner till de lokala förhållandena.
”N
TuRO IHaLaINEN
30 MS // 5 • 2015
är man talar om försörj- ningsberedskap riktas den allmänna blicken ofta mot utrustningen, men knappt
utan även för besättningarnas.”
För tre år sedan fanns det fortfarande el-
va tankfartyg under  nsk  agg. Nästa som- mar kommer det bara att  nnas fyra kemika- lie-/produkttankfartyg kvar, ett råoljefartyg och tre bogserbåtar. I och med försäljningen och ut aggningen av fartyg kommer ett par hundra tankfartygsexperter ha förlorat job- bet inom några års tid.
”Finska tankfartygsexperter är just nu ar- betslösa, och ändå råder det brist på kunni- ga personer till en del jobb. Ett kemikalie- el- ler produkttankfartyg är inte vilket fartyg som helst, utan ett specialtransportfartyg där man måste ha tankfartygsbehörighet för att arbeta. Behörigheterna gäller en viss tid, varefter behörighetsbreven måste förnyas. Om det inte  nns tillräckligt med jobb för- svinner behörigheterna och experterna”, konstaterar Ihalainen.
Dyrt att förnya behörighetsbrev
Det är inte billigt att förnya tankfartygsbe- hörigheterna, eller ”breven”. Om en sjö- man är arbetslös måste han eller hon själv betala för sin kurs och dessutom Tra s av- gifter. Behörighetsbreven måste ofta förny- as i  era exemplar, och då talar vi om  era hundra euro. För den arbetslöse är det en
stor summa – speciellt när man inte har en säker arbetsplats efter förnyelsen i dessa tider.
”Och när det gäller befälet är det ännu svårare att förnya behörighetsbreven och uppfylla oljebolagens matriskrav eftersom de måste ha praktiserat på fartyget för att uppfylla kraven”, sammanfattar Ihalainen.
Alla har alltså inte tankfartygspapper. De behövs bara på tankfartyg, vilket gör tankfar- tygsexperterna till specialister.
”Det viktigaste nu vore att erbjuda de nu- varande experterna nya fartyg, dvs. arbete, och i takt med det utbilda nya experter i branschen i Finland. Det största bekymret är om det  nns tillräckligt med yrkeskunnig personal med tillräckliga behörigheter och kunskaper för tankfartygen de kommande åren, då kretsen har blivit så liten”, säger hu- vudförtroendeman Ihalainen och är rädd för att de inhemska tankfartygskunskaperna kommer att försvinna om man inte upp- märksammar saken redan nu.
”Sådana jobb sköter man inte bara genom att läsa anvisningar – om man vill lyckas måste man satsa på personalen!”, framhä- ver han.
”Om de inhemska tankfartygskunskaper- na skulle försvinna skulle det allvarligt ska- da vår försörjningsberedskap, för i en krissi- tuation kan man bara förlita sig på medborgarna i sitt eget land – det har histo- rien visat.”
någon nämner sjömännen. När man disku- terar försörjningsberedskapen är det viktigt att uppmärksamma yrkeskunnandet, erfor- drade specialbehörigheter och kännedom om lokala förhållanden, vilket framhävs t.ex. vid segling i vinterförhållanden”, på- minner osM ship Management finlands huvudförtroendeman turo ihalainen.
Vad kommer att hända med besättningen de närmaste åren?
De  nska försörjningsberedskapsfartygen ägs för närvarande av försörjningsbered- skapscentralen och ilmarinen, men de be- fraktas av Neste oil. Bemanningen av farty- gen samt tekniken och andra liknande saker på dem sköts av OSM Ship Manage- ment Finland.
”Jag är orolig för vad som kommer att hända med oss när bemanningsavtalet går ut. Om man tänker köra slut på dagens för- sörjningsberedskapsfartyg måste man ock- så ta hand om de inhemska arbetsplatserna. Man måste ha en långsiktig kontinuitet i verksamheten – inte bara för fartygens del,


































































































   28   29   30   31   32