Page 29 - Merimies 5 2015
P. 29

Råoljefartyg:
M/t Mastera
M/t tempera (ägare Neste Shipping Oy, överlåts till den nya ägaren sommaren 2016)
Fartyg i Purha-klass:
M/t Futura M/t Neste
Kemikalie- och produkttankfartyg: M/t Kiisla
M/t Suula
Bogserbåtar:
Ahti
Ukko
Esko (hamnbogserbåt)
så jag tror inte att fartygsägarna Försörj- ningsberedskapscentralens och Ilmarinens åsikter i saken kommer att ändras snabbt.”
Dagens tonnage åldras – när och varifrån kommer det ersättande fartyg?
Ett mer aktuellt nyhetsämne de komman- de åren är tonnagets ålder och förnyelse av utrustningen. Enligt Navidoms VD Paa- vo Kojonen har man redan haft preliminä- ra diskussioner om saken, men än är det inte bråttom och det  nns fortfarande gott om tid.
”vi har för närvarande ett råoljefartyg och fyra produktfartyg: M/t Mastera byggdes 2003 och fyra andra tankfartyg 2004–2005. Fartygen är alltså i genomsnitt ca 10–11 år gamla. Åldersgränsen för ett tankfartyg an- ses vara 15 år, men dagens fartyg är i gott skick. Därmed kan de klara sig till kanske 15–20 års ålder, vilket är först 2023–2025.”
”Därför är det ännu inte något akut behov av att förnya fartygen”, konstaterar Kojonen och fortsätter:
”Ett knippe av samma storlek, dvs. mot- svarande mängd fartyg, är planerat att köra även i framtiden. vi överväger också att ex- pandera Navidoms verksamhet. Det  nns gott om kunskaper för en bredare verksam- het”, säger Kojonen om vikten av att få före- tagsverksamheten att växa.
Hur ser det då ut när det gäller  nansie- ringen av nya fartyg? Kojonen tror att man kommer att hitta  nansiering till dem i tid. Det påverkas dock storligen av den allmän- na inställningen till sjöfarten, vilket gör det viktigt att behålla en positiv stämning även i framtiden.
”Nu är det dessutom köparens marknad inom fartygshandel. Först behöver vi dock köra slut dagens användningsdugliga far- tyg. När det gäller våra hamnbogserbåtar har vi två lotsbåtar och en hamnbogserbåt som inte har något bäst-före-datum, så det  nns mer tid kvar innan de behöver förnyas jämfört med tankfartygen.”
Nu måste man förbereda sig inför en ny ekonomisk uppgång
Den  nska  aggens konkurrenskraft åter- kommer ofta hos Kojonen.
”Nu gäller det att få ordning på verksam- heten så att vi är starka när marknaden nå- gon gång börjar gå uppåt igen.”
viktiga faktorer för att bevara konkur- renskraften är enligt Kojonen att verksam- heten är riskfri och kostnadseffektiv.
”vi måste följa hur man gör ute i världen och se om vi gör det lika bra. Det är extra
viktigt att följa sjöfartspolitiken i närområ- det, dvs. Skandinavien”, betonar han.
Hur ser besättningens framtid ut?
För närvarande arbetar  nsk arbetskraft i Försörjningsberedskaps ottan, men be- manningen av fartyg sköts av osM ship Management finland oy, som är ett dotter- bolag till norska OSM Ship Management. Hur ser Kojonen på besättningens framtid?
”Försörjningsberedskapstankfartygen som seglar under  nsk  agg är fortfarande fågelbon jämfört med andra inhemska re- derier, då de bara har  nsk personal. När det gäller besättningen  nns det dock inga planer på någon blandbesättning, så man kan vara lugn på fartygen”, säger Kojonen med hälsning till fartygen.
”Om vi lyckas behålla denna situation och hålla oss uppdaterade ser det bra ut för bolagets del. Det gäller dock att inte bli tvåa i konkurrensen, för redan ett gap på fem procent innebär en stor marknadsskill- nad inom fraktkonkurrensen och gör det lätt att byta  agg, så låt oss hoppas att för- nuftet segrar i Finland när det gäller sjöfar- tens stödpolitik istället för hoten om nedskärning.”
2015 • 5 // MS 29


































































































   27   28   29   30   31