Page 35 - Merimies 5 2015
P. 35

Enligt Lindahl kan man förlänga sin ar- betspraktik om det inte är stor efterfrågan på eller kö för just den platsen. Då en del praktikanter har tyckt att det känts orättvis att lämna över sin plats till en annan har man förlängt praktikperioderna på fartyget och utökat antalet praktikplatser.
Praktikplatserna har också gett lett till sommarjobb. Lindahl påpekar att man även kan praktisera vid sidan av sommarjobbet. Då räknar man praktikdagar utifrån be- stämda arbetsuppgifter. Sommarjobben förmedlas via rederierna. PraktikKvarnen förmedlar bara oavlönade praktikplatser.
De praktikansvariga håller sig uppdaterade
Enligt alexandra Lindahl är de praktikans- variga på  nska fartyg huvudsakligen upp- daterade och kompetenta. De ser till att elevernas praktik handlar om att instrueras och handledas i och praktisera på bestäm- da arbetsuppgifter, inte enbart om att följa dem eller låta andra göra dem.
Fartygen har ofta en egen praktikansva- rig på däck- och maskinsidan. På små fartyg
 nns det bara en ansvarig. Lindahl påmin- ner att de praktikansvariga även bör ta hand om sina egna språkkunskaper, som att kun- na engelska, så att de vid behov hittar ett gemensamt språk med praktikanten.
”Från Åland kommer det t.ex. praktikan- ter som inte kan tillräckligt mycket  nska.”
Enligt Minna Markkanen, teamledare inom sjöfartsutbildning på södra kymmen- edalens yrkesinstitut ekami, varierar kvali- teten på praktiken en del mellan olika fartyg och rederier. På en del fartyg är satsningar- na och de praktikansvarigas beredskap på mycket hög nivå.
”På andra fartyg tar ständig stress på grund av brist på besättning och tuffa sche- man resurser från praktiken”, framhäver Markkanen.
På ekami är man nöjda med kvarnen
På Södra Kymmenedalens yrkesinstitut är man nöjda med PraktikKvarnens tjänster och samarbetet med dem. alla sjöfartselever har fått en praktikplats genom Kvarnen.
Minna Markkanen berättar att eleverna,
framför allt nya, ibland har bristfälliga an- sökningspapper. Om man påminner dem om det i tillräckligt god tid och ofta får de ordning på papperen. En del elever har öns- kemål när det gäller praktikplatser.
Hon tycker att det har funnits mycket posi- tivt med övergången till en central förmed- ling av praktikplatser. För sjöfartslärarnas del är det att de inte längre behöver lägga sin ar- betstid på att leta praktikplatser åt eleverna.
”Å andra sidan har kontakten med rede- rierna och fartygen och det yrkesmässiga nätverksbildandet minskat. Informationen  ödar dock fortfarande på många sätt och eleverna ger även annan feedback på sin praktikperiod än bara praktikintyget”, sam- manfattar Markkanen.
”Sjöfartslärarna uppdaterar regelbundet sina kunskaper om branschen även i form av fortbildningar på fartygen.”
varje år utexamineras omkring 50–60 sjöfartsverksamma från Södra Kymmene- dalens yrkesinstitut. Det är bl.a. fartygselek- triker, reparatörer, vaktstyrmän och fartygs- servitörer och -kockar.
2015 • 5 // MS 35


































































































   33   34   35   36   37