Page 33 - Merimies 5 2015
P. 33

Centerungdomen förslår en sammanslagning av statens rederifunktioner
Centerungdomens förbundsstämma i Salo den 23–25 oktober 2015 föreslår en sammanslagning av statens rederifunktioner. Helsingforsdistriktet lämnade in en motion om saken till förbundsstämman. Motionär var sjömannen joni immonen.
Motion 34. Centerungdomen i Helsingfors: statens rederifunktioner måste slås samman
”S
de av sjökartor, tryggande av vintersjöfarten samt oljebekämpningsberedskap året runt, skärgårdens förbindelsefartygstra k, lots- tjänster, fartygsservicemeddelanden och uppföljning. varje bolag har en egen förvalt- ning, som kräver mycket tillgångar och re- surser. Ledningen i dessa nya bolag består inte av några branschexperter eller fackmän, utan av professionella chefer som har andra prioriteringar än att producera bra, säker och kunnig service. Nivån på tjänster- na och säkerheten har medvetet försämrats i vinstens namn.
Staten borde grunda ett statligt ägt bo- lag som alla ovan nämnda funktioner och den be ntliga utrustningen skulle kunna fusioneras med. utgifterna minskar då
om en del av separeringen av statens
beställar- och producentfunktioner la-
des det före detta sjöfartsverket och Vägverket ner och deras funktioner decen- traliserades och separerades. Beställarfunk- tionerna överfördes till det nybildade tra kverket. Producentfunktionerna bolagi- serades antingen genom affärsverksbild- ning eller direkt i form av olika aktiebolag, som staten äger till 100 procent. Dessa bo- lag sköter funktionerna i anknytning till basinfrastrukturen, som t.ex. underhåll och skötsel av farleder, sjömätning, framtagan-
JONI IMMONEN
med en enda förvaltning. Den inre synergin och dynamiken kommer också att maxime- ras om alla funktioner samarbetar under ett och samma bolag. Efter att man upplöst de dyra förvaltningarna kan man rikta rederi- ets medel mot en förstklassig och säker produktion av tjänster.”
Förbundsstämman bifaller motionen.
Förhoppningsvis tas motionen även upp till behandling i riksdagen
Det är bra att unga intresserar sig för politik eftersom ett demokratiskt beslutssystem är det vettigaste sättet att få saker och ting att hända i ett samhälle. Så låt oss hoppas att motionen som Joni immonen, den unga sjömannen från Helsingfors som arbetar på eckerö Line, lämnade in även får stöd på ar- kadiabacken, där motioner lämnas in och beslut fattas.
Motionen från Helsingforsdistriktet/Im- monen om en sammanslagning av statens rederifunktioner var inte något av de lättare ämnesområdena på förbundsstämman i Sa- lo, utan hörde till den tuffare politiken. Mo- tionen  ck inte heller förbundsstyrelsens stöd till en början. Förbundsstyrelsen ifråga-
satte bland annat arctias möjligeter att i fortsättningen konkurrera med andra rederi- er om uppdragen på världsmarknaden. Å andra sidan konstaterade förbundsstyrelsen att staten måste ha en ännu starkare statlig ägarstyrning av arctia Shipping.
Immonen godkände inte förbundsstyrel- sens förslag, utan sade att den var rörig och hade sakfel. Enligt Immonen tog det bara ställning till isbrytningen, trots att det statli- ga rederiets funktioner i framtiden även skulle innehålla andra sjöfartstjänster, som farledsskötsel, skärgårdens förbindelsefar- tygstra k m.m. Ett stort statligt ägt rederi är inte något hinder för någon ”världseröv- ring” påminde Immonen:
”Grundandet av ett större rederi utgör inget hinder för att sälja tjänster och isbryt- ningskunskaper till utlandet i framtiden hel- ler”, framhävde Immonen i sitt tal till för- bundsstyrelsen.
Helsingforsdistriktets huvudbudskap i motionen var:
”Staten borde grunda ett statligt ägt bolag som alla ovan nämnda funktioner och den be ntliga utrustningen skulle kunna fusioneras med. Utgifterna minskar då med en enda förvaltning. Den inre synergin och dynamiken kommer också att maximeras om alla funktioner samarbetar under ett och samma bolag. Efter att man upplöst förvalt- ningarna kan man rikta rederiets medel mot en förstklassig och säker produktion av tjänster.”
Slutligen hördes förnuftets röst i utskot- tet, där man efter en diskussion beslutade sig för att bifalla motionen, varefter för- bundsstämman godkände den.
förhoppningsvis kommer ungdomarnas motion om en sammanslagning av statens rederifunktioner också att tas upp till be- handling i riksdagen.
2015 • 5 // MS 33


































































































   31   32   33   34   35