Page 4 - Merimies 5 2015
P. 4

AjANKOHtAiStA
Navidom Oy:n toimitusjohtaja Paavo Kojonen:
Huoltovarmuuslaivaston perässä
liehuva Suomen lippu oli
tietoinen päätös
”M yönteisen merenkulkupoli- tiikan harjoittaminen on
edellytys kotimaisille va-
rustamoille jatkaa toimin- taa kotimaassa. Kuten tiedämme, lipun vaihtaminen aluksen ahteriin käy yhdessä yössä. On tärkeää, ettei Suomen hallitus
leikkaa merenkulun tuista, jotta varustamo- toiminta voi jatkua kotimaassa”, Navidom oy:n toimitusjohtaja Paavo kojonen toteaa.
Huoltovarmuuslaivasto käsittää viisi tankkilaivaa ja kolme hinaajaa
Navidom on suomalainen omaisuuden- hallintayhtiö, joka hallinnoi kotimaista öljynkuljetuksesta huolehtivaa laivastoa, eli viittä tankkeria ja kolmea hinaajaa, jotka muodostavat suomalaisen niin sanotun huoltovarmuuslaivaston. alusyhtiöt omista- vat Huoltovarmuuskeskus ja ilmarinen. Huoltovarmuuslaivasto perustettiin vuon- na 2014 Neste shippingin lopettaessa va- rustamotoimintansa. Yhdestätoista aluk- sesta jäljelle jäi Suomen lipun alle viisi tankkeria ja kolme hinaajaa.
”Jäljelle jäänyt tonnisto on perustellusti valittu ja Suomen lippu tietoinen päätös”, Kojonen kertoo uuden varustamon suun-
TEKSTI sAANA LAMMiNsiVu KuvaT NAViDoM
nitteluun käytetyn paljon aikaa ja työtä. Navidom on omaisuudenhallintayhtiö ja edustaa yhtiönä aluksen omistajaa, eli
huolehtii muun muassa huoltovarmuuslai- vaston taloushallinnosta ja kunnosta käsit- täen aluksen koko elinkaaren. Minkälaisen toimitusjohtaja Paavo Kojonen kokee huol- tovarmuuslaivaston nykytilanteen olevan?
”Kaikki alukset ovat tällä hetkellä Suo- men lipun alla. Niin kauan kuin Suomen lippu on taloudellisesti järkevää – puhun nyt myös muiden kotimaisten varustamoi- den puolesta – tarvetta keskustella lipun vaihdosta ei synny.”
Maan hallitukselta toivotaan myönteistä suhtautumista merenkulkuun
Kojonen kertoo olevansa tällä hetkellä koh- tuullisen tyytyväinen maassa harjoitettuun merenkulun tukipolitiikkaan. Tilanteet voi- vat muuttua kuitenkin nopeasti.
”Suomen lipun on oltava kilpailukykyinen, jotta täällä voidaan harjoittaa toimintaa. Merenkulun tuet ovat yksi tärkeimmistä tekijöistä kiristyvässä kansainvälisessä kil- pailussa: jos niistä leikataan, voi varustamo vaihtaa lippua nopeasti yhdessäkin yössä, kuten muistamme menneiltä vuosilta.”
Kuulostaa siltä, että Juha sipilän halli- tusohjelmaan tehty kirjaus merenkulun tukien leikkaamisesta 20 miljoonalla eurol- la on saanut kotimaiset varustamot var- pailleen myös rahtilaivapuolella. Navido- min hallinnassa olevat alukset ovat osittain valtio-omisteisia, joten niiden ulosliputus olisi ylipäätään pidempi keskustelu. Pitää myös muistaa maamme historia: Neste- konserni perustettiin vuonna 1948, jolloin sen tarkoituksena oli turvata Suomen öljynhuoltoa ja huoltovarmuutta sekä ener- giakuljetusten häiriötöntä toteutumista niin kriisitilanteissa kuin rauhankin aikana.
Nykyinen huoltovarmuuslaivasto jatkaa siis Nesteen viitoittamalla tiellä.
”Suomen lippu jäljelle jääneiden alusten ahteriin oli tietoinen päätös, joten en usko alusten omistajien Huoltovarmuuskeskuk- sen ja Ilmarisen mielipiteen asiasta nopeasti muuttuvan.”
Nykyinen tonnisto vanhenee –
milloin ja mistä korvaavia laivoja? ajankohtaisempi uutisaihe lähivuosina ovat tonniston ikä ja kaluston uusiminen. Navidomin toimitusjohtaja Paavo Kojosen mukaan asioista on jo käyty alustavaa kes-
4 MS // 5 • 2015
Merenkulun tuet kotimaisille varustamoille luovat edellytykset jatkaa toimintaa kotimaassa, kun kilpailu kiristyy Skandinaviassa. Esimerkiksi Ruotsissa tulee voimaan vuoden 2016 alussa tonnistovero.


































































































   2   3   4   5   6