Page 6 - Merimies 5 2015
P. 6

AjANKOHtAiStA
Huoltovarmuus ei ole vain rautaa, vaan pitää sisällään myös miehistöt.
Huoltovarmuuslaivaston merimiehet:
Toiminnassa tärkeintä on jatkumo
Suomalaisten tankkilaivojen tulevaisuudesta puhuttaessa tärkeintä on jatkumo: se pitää sisällään uudistuvan, Suomen lipun alla seilaavan tonniston ja osaavat sekä ammattitaitoiset, paikalliset olosuhteet tuntevat miehistöt.
”H
situksensa ja siihen vielä Tra n ”pahvit” päälle. Pätevyyskirjoja on uusittava monesti useita kappaleita, jolloin puhutaan jo sa- doista euroista. Työttömälle se on suuri summa – varsinkin, kun varmaa työpaikkaa ei ole pätevyyskirjojen uusimisen jälkeen näinä aikoina usein tiedossa.
”Ja päällystön osalta pätevyyskirjojen uu- siminen ja öljy-yhtiöiden matriisivaatimus- ten täyttäminen on vielä haasteellisempaa, koska heillä on oltava praktiikkaa laivan päältä, jotta vaatimukset täyttyvät, Ihalainen summaa.
Tankkilaivapapereita ei löydy siis joka he- pun taskusta. Niitä ei tarvita kuin tankkilai- voilla, joten tankkilaivaosaajat ovat erityis- ammattilaisia.
”Nyt olisi tärkeintä tarjota nykyisille osaajille uusia aluksia, eli töitä ja kouluttaa sen myötä kotimaassa alalle uusia osaajia. Suuri huoli on, riittääkö meillä tulevina vuosina tankkereille riittävästi ammattitai- toista porukkaa, joilla on työhön tarvittavat pätevyydet ja osaaminen, kun piiri mennyt niin pieneksi”, pääluottamusmies Ihalai- nen pelkää kotimaisen tankkilaivaosaami- sen romuttuvan, jos asiaan ei kiinnitetä jo nyt huomiota.
”Ei näitä hommia tehdä pelkästään pape- rista ohjeita lukemalla: jos halutaan menes- tyä, on panostettava henkilökuntaan!”, hän korostaa.
”Kotimaisen tankkilaivaosaamisen häviä- minen kouraisisi vakavasti maamme huol- tovarmuutta, sillä kriisitilanteessa on luotta- minen vain oman maan kansalaisiin – tämän historia on osoittanut.”
TuRO IHaLaINEN
uoltovarmuudesta puhut- taessa yleinen huomio kohdistuu usein kalustoon ja miehistöstä ei juuri pu-
kumoa – ei vain alusten – vaan myös mie- histöjen osalta.”
vielä kolme vuotta sitten Suomen lipun alla oli yksitoista tankkeria, mutta ensi kesä- nä niitä on jäljellä enää vain neljä kemikaali-/ tuotetankkeria, yksi raakaöljytankkeri ja kol- me hinaajaa. alusten myymisten ja ulos- liputtamisten myötä työpaikkansa on me- nettänyt muutaman vuoden sisällä pitkälle toista sataa tankkilaivaosaajaa.
”Suomalaisia tankkilaivaosaajia istuu täl- lä hetkellä myös kortistossa, tosin ihan kaik- kiin jobeihin ei ole liikaa päteviä osaajia tar- jolla. Kemikaali- tai tuotetankkeri ei ole mikä tahansa alus, vaan erikoiskuljetusalus, jolla työskentelyyn pitää olla tankkilaivapätevyy- det kunnossa. Pätevyydet ovat voimassa määräajan, jonka jälkeen pätevyyskirjoja on uusittava. Mikäli töitä ei ole tarjolla riittä- västi, pätevyydet ja osaajat häviävät”, Ihalai- nen toteaa.
Pätevyyskirjojen uusiminen on kallista
Tankkilaivapätevyyksien, eli ”kirjojen” uusi- minen ei ole halpaa. Mikäli merimies on työttömänä, on hänen maksettava itse kurs-
huta. Huoltovarmuudesta keskusteltaessa on tärkeää ottaa huomioon ammattiosaa- minen, vaadittavat erityispätevyydet ja pai- kallisten olosuhteiden tuntemus, joka ko- rostuu esimerkiksi talviolosuhteissa seilattaessa”, osM ship Management fin- landin pääluottamusmies turo ihalainen muistuttaa.
Mitä miehistölle tapahtuu lähivuosina?
Suomalaiset huoltovarmuuslaivat omistavat tällä hetkellä Huoltovarmuuskeskus ja ilma- rinen, mutta ne ovat Neste oilin rahtaukses- sa. alusten miehityksen ja tekniikan ynnä muita vastaavia asioita hoitaa OSM Ship Management Finland.
”Olen huolissani siitä, mitä meille tapah- tuu miehityssopimuksen umpeuduttua? Mi- käli nykyisillä huoltovarmuuslaivoilla aio- taan ajaa niiden käyttöiän loppuun, on huolehdittava myös kotimaisista työpaikois- ta. Toiminnassa on oltava pitkäkatseista jat-
6 MS // 5 • 2015


































































































   4   5   6   7   8