Page 5 - Merimies 5 2015
P. 5

kustelua, mutta vielä ei ole kiirettä ja aikaa on vielä hyvin jäljellä.
”Meillä on tällä hetkellä yksi raakaöljylai- va ja neljä tuotelaivaa: M/t Mastera on ra- kennettu vuonna 2003 ja neljä muuta tank- keria vuosina 2004–2005. aluksilla on siis keskimäärin ikää noin 10–11 vuotta. Tank- kereissa ikärajana pidetään 15 vuotta, mut- ta nykyiset aluksemme ovat hyvässä kun- nossa. Näin ollen niillä on käyttöikää ehkä 15–20 ikävuoteen saakka, mikä tulee vas- taan vuosina 2023–2025.”
”Näin ollen akuuttia tarvetta alusten uusimiseen ei vielä ole”, Kojonen toteaa ja jatkaa:
”Samankokoisella nipulla, eli vastaavalla alusmäärällä on suunniteltu ajettavan myös tulevaisuudessa. Myös Navidomin toiminnan laajentamista harkitaan. Osaa- minen riittäisi laajempaankin toimintaan”, Kojonen pitää yritystoiminnan kasvatta- mista tärkeänä.
Merenkulun tuet pitävät toiminnan kotimaassa.
Miten on sitten uusien alusten rahoituk- sen laita? Kojonen uskoo, että rahoitusta niihin löytyvän aikanaan. Siihen vaikuttaa kuitenkin suuresti yleinen ilmapiiri meren- kulkua kohtaan, joten olisi tärkeää pitää jatkossakin myönteinen ilmapiiri yllä.
”Nyt on kaiken lisäksi aluskaupoissa osta- jan markkinat. Ensin on kuitenkin ajettava nykyiset käyttökelpoiset laivat tiensä pää- hän.Satamahinaajiemmeosaltameilläon käytössä kaksi saattohinaajaa ja yksi sata- mahinaaja, joilla ei ole ”parasta ennen” päi- vämäärää, joten niiden uusimiseen on vielä enemmän aikaa jäljellä kuin tankkereiden.”
Nyt varustauduttava uuteen talouden nousuun
Suomen lipun kilpailukyky välähtelee Kojo- sen puheissa useaan otteeseen.
”Nyt on trimmattava toimintaa kuntoon, jotta olemme vahvassa iskussa, kun markki- nat lähtevät aikanaan uudestaan nousuun.
Keskeisiä tekijöitä kilpailukyvyn yllä- pitoon ovat Kojosen mukaan toiminnan riskittömyys ja kustannustehokkuus.
”On seurattava miten maailmalla toimi- taan ja verrattava, toimimmeko yhtä hyvin. Lähialueiden, eli Skandinavian merenkul- kupolitiikan seuraaminen on erityisen tärkeää”, hän painottaa.
Minkälainen on miehistön tulevaisuus?
Huoltovarmuuslaivastolla työskentelee täl- lä hetkellä suomalaista työvoimaa, mutta alusten miehityksiä hoitaa osM ship Management finland oy, joka on norja- laisen OSM Ship Managementin tytäryhtiö. Minkälaisena Kojonen näkee miehistön tulevaisuuden?
”Suomen lipun alla seilaavat huoltovar- muustankkerit ovat muihin kotimaisiin va- rustamoihin nähden vielä lintukoto, koska niillä seilaa vain suomalaista henkilökun- taa. Miehistön suhteen ei ole olemassa kui- tenkaan suunnitelmia sekamiehityksen suhteen, eli aluksilla voidaan olla rauhalli- sin mielin”, Kojonen lähettää laivoille ter- veisiä.
”Mikäli pystymme säilyttämään nykyisen tilanteemme ja elämään ajan hermolla, niin tilanne on yhtiön osalta kunnossa. Kil- pailussa ei saa jäädä kuitenkaan kakkosek- si, sillä jo viiden prosentin ”gäppi” on rahtikilpailussa suuri markkinaero ja lipun- vaihto helppoa, joten toivotaan että Suo- messa voittaa järki myös merenkulun tuki- politiikassa leikkausuhkien sijaan.”
Raakaöljyalukset:
M/t Mastera
M/t tempera (Omistaja Neste Shipping Oy, luovutetaan kesällä 2016 uudelle omistajalle)
Purha-luokan alukset:
M/t Futura M/t Neste
Kemikaali- ja tuotetankkerit: M/t Kiisla
M/t Suula
Hinaajat:
Ahti
Ukko
Esko (satamahinaaja)
2015 • 5 // MS 5


































































































   3   4   5   6   7