Page 7 - Merimies 5 2015
P. 7

OSM Ship Managementin, eli ”Osmon” luottamusmiehet:
Neste oil shippingin varustamotoimin- nan loppuminen pari vuotta sitten oli raskas isku tankkialusten työntekijöille. Osa menetti työpaikkansa, mutta työnsä säilyttäneilläkään ei ole helppoa. Työt jatkuvat nyt uuden miehittäjän, osM ship Management finlandin alaisuudessa.
”Porukka on huolestunut tulevaisuudes- ta, eihän tässä voi mitään muuta todeta”, M/t Nesteellä työskentelevä Jari Härkönen sanoo suoraan.
Härkönen on paitsi kokkistuertti, myös laivaluottamusmies, joten hän on perillä aluksensa miehistön tunnoista. Samaa mieltä asioista on laivaluottamusmies Hans tiippana, joka työskentelee pursimie- henä samalla tankkilaivalla.
”Kun olet kerran tankkilaivamies, olet aina tankkilaivamies. Motivaatiota työhön siis riittää, mutta huoli töiden jatkumisesta painaa koko ajan yllä. Epävarmuus vaikut- taa miehistön mielialaan, tekee ihmisistä levottomia. aluksilla on myös paljon nuor- ta väkeä, joilla on lapset ja talolainat, joten heillä on suurin huoli tulevaisuudesta.”
”Osmon” luottamusmiehet toivovat, et- tä huoltovarmuuslaivaston toimintaan saa- taisiin varma jatkumo ja miehistöille tietoa tulevasta. Se parantaisi aluksilla vallitsevaa yleisilmapiiriä huomattavasti: huolet voisi heittää nurkkaan.
”Eniten mieltämme painaa se, ollaanko aluksille suunnittelemassa sekamiehityk- siä, etenkin kun miehittäjämme on suuri kansainvälinen yritys.”
Pääkonttori Manilassa
OSM Ship Management Finland on norja- laisen OSM Ship Managementin suomalai- nen tytäryhtiö. Yhtiön Suomen konttori on vantaalla, jossa hoidetaan miehitys-, tek- niikka-, hallinto- ja talousasioita. Emokon- serni OSM on suuri, kansainvälinen yritys, joka työllistää noin 17 000 henkeä. varusta- mon pääkonttori on Manilassa ja suuri osa
OSM Ship Management Finlandin luottamusmiehet Jari Härkönen (oik.) ja Hans Tiippana luottamusmiesten täydennyskursseilla Hakaniemessä lokakuussa. Kesken haastattelun eduskunnas- ta saapui puhelinsoitto, johon Hans Tiippana taustoitti päättäjiä kauppa-alustuesta. On hyvä asia, että merimiehiä kuunnellaan, koska he jos ketkä tietävät, kuinka asiat ovat. Valtiopäättäjiä avustetaan mielellään jatkossakin kimuranteissa kysymyksissä.
varustamon työntekijöistä, noin 16 000, tulee aasian maista.
uuden yhtiön myötä byrokratia aluksilla on lisääntynyt: kun pääkonttori sijaitsee Manilassa, osa päivittäisistä asioistakin kulkee sen kautta. Muun muassa laivojen tilauksia hoidetaan Manilan kautta.
Luottamusmiehet: Suomeen saatava myös kaasulaivoja
Ensi kesänä tapahtuu viimeisen ulosliputet- tavan tankkilaivan, M/t Temperan, luovutus uudelle omistajalle. aluksella työskentelee noin 20 hengen miehistö, eli alusmyynnin myötä työttömyysuhan alla on noin 40 hen- keä (2 työvuoroa). Tänä syksynä päättyivät yt-neuvottelut myytyjen alusten, M/t Jurmon ja M/t Purhan osalta. Yt-neuvottelujen pii- riin kuului koko OSM Finlandin henkilöstö. Neuvottelujen päätyttyä ilmoitettujen irtisa- nottavien määrä oli 25 henkeä ja työpaikkoja laivoilta poistui noin 70.
Entisten Neste Shippingin tankkerien ulosliputus on kirpaissut.
”Jurmo ja Purha olivat kemikaali- / tuote- tankkereita ja menivät Ruotsin lipun alle”, luottamusmies Hans tiippana harmittelee.
”Ensi kesänä siis luovutetaan uudelle omistajalle M/t Tempera, jolloin Suomen lipun alle jää vain yksi raakaöljytankkeri, M/t Mastera. Se on vähän, koska nimen- omaan raakaöljykuljetukset ovat huoltovar- muuden kannalta olennaisia.”
Tankkilaivojen merimiehiä huolestuttaa myös jäljelle jäävän aluskannan vanheneva kunto, joka vaatisi lähivuosina uusimista.
”Emme näe, että kaikilla aluksilla voi ajaa paljon 15 ikävuotta pidemmälle, vaikka sanottaisiin että alukset ovat hyvässä kun- nossa. alusten ajo naulatehtaan porteille saakka tarkoittaa, että annamme huolto- varmuuden rapautua.”
”Siitä johtuen rahoituskeskustelut uu- sien alusten osalta tulisi olla käynnissä jo nyt tai aloittaa selvitystyöt välittömästi”, he lähettävät päättäjille terveisiä.
Huoltovarmuus ei ole pelkästään vain öljykuljetuksia, vaan pitää sisällään myös kemikaaleja ja tuotteita.
”Esimerkiksi Jurmolla ja Purhalla voitiin kuljettaa useita erilaisia kemikaaleja”, Tiip- pana muistuttaa.
”Ja mielestäni Suomeen olisi saatava ehdottomasti myös kaasulaivaosaamista. Siinä on hyvä ja tarpeellinen bisnes tulevai- suuden kannalta.”
HuOLTOvaRMuuSKESKuKSEN johtava analyytikko Hannu Hernes- niemi toi edellisessä Merimies-leh- dessä 4/2015- julkaistussa artikkelis- sa esiin näkemyksen, jossa todettiin ammattitaitoisen ja paikalliset olosuhteet tuntevan miehistön olevan olevannainen osa huoltovar- muutta. Se on pääluottamusmies turo ihalaisen mielestä asiantunte- vaa puhetta. Talviolosuhteissa seilattaessa paikallisolosuhteiden tuntemus on osaamisen perusta. Itämeri on karikkoinen ja matala.
2015 • 5 // MS 7


































































































   5   6   7   8   9