Page 29 - Merimies 1 2016
P. 29

Laatua määrän sijasta
Satamien turvabyrokratiaa puretaan
Satamilta vaaditaan niin paljon turvallisuussuunnitelmia, että ne eivät enää edistä turvallisuutta.
Aika ja huomio kuluvat pahimmillaan yli 70 lakiin perustuvien yli 50 suunnitelman hallintaan ja päivittämiseen. Nyt vyyhteä puretaan.
TEKSTI Katariina Kivistö
S atamaliiton käynnistämä hanke
satamien turvallisuusjohtamisen tehostamisesta tuotti viime vuo- den lopussa raportin jatkosuosi-
tuksineen. Työssä ovat olleet mukana myös liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto Tra  ja Liikennevirasto.
Tavoitteena ovat harvemmat mutta en- tistä selvemmät turvasuunnitelmat. Turval- lisuuden tärkeyttä paperien purkutyö ei vä- hennä – päinvastoin.
Sekamelskasta suoraviivaisuuteen
– ulkoinen pelastussuunnitelma, sisäinen pelastussuunnitelma, vaarallisten aineiden pelastussuunnitelma, Satamaliiton toimi- tusjohtaja annaleena mäkilä luettelee esi- merkkejä päällekkäisestä toiminnasta.
Turvallisuuslainsäädäntöön on tullut vielä viime vuosinakin lisäyksiä ja muutok- sia, jotka ovat kasvattaneet yritysten varau- tumisvelvoitteita, suunnitelmia päivittämi- sineen sekä harjoituksia. vaatimukset liittyvät turvatoimiin, valmiussuunnitte- luun, rataverkkoon, kuljetuksiin, pelastus- toimeen, ympäristöön ja työturvallisuuteen.
Mäkilän mielestä on kiistaton tarve ke- ventää satamayhtiöiden ja viranomaisten kuormitusta, poistaa ”pöllöydet” ja päällek- käisyydet sekä selventää kokonaisuutta.
Työhön osallistunut liikenne- ja viestin- täministeriön liikenneneuvos lassi hilska on samaa mieltä. Hänestäkin ”seka- melskasta” pitää päästä. Toimien toteutus- ta tulee suoraviivaistaa. Moniin velvolli- suuksiin liittyy valvontaa ja raportointia, joita on syytä yhtenäistää. Näin vastuut kirkastuvat, työmäärä vähenee ja kustan- nukset laskevat.
– Jos pelastusharjoitus pidetään tällä vii- kolla, eikö kannattaisi järjestää niin, että samalla harjoiteltaisiin muitakin valmiu- sasioita? Ja olisiko vuosiraporttien tekemi- nen hoidettavissa yhtä aikaan?, Hilska kysyy.
Turvallisuuden arvostus nousuun
Lakeja voi olla tarpeen hienosäätää, mutta Lassi Hilskan mukaan suurin osa ongel- mista ja turhasta työstä poistuu, kun vali- taan parhaat käytännöt ja sovitaan yhteiset menettelytavat.
Jos pelastusharjoitus pidetään tällä
viikolla, eikö samalla voisi harjoitella muitakin valmiusasioita?
annaleena Mäkilä korostaa, että Sata- maliiton hankkeessa puretaan byrokratiaa turvallisuudesta tinkimättä. Turvallisuuden merkitystä päinvastoin korostetaan nosta- malla se strategisen tason toiminnoksi, jonka myös sataman toimitusjohtaja ja hal- litus tunnistavat.
– Hankkeemme viestii, että turvallisuu- teen liittyy paljon teknisiä seikkoja, mutta yhtä lailla kyse on tahtotilasta. Turvallisuus kuuluu tärkeysluokka ykköseen.
Hanke esitti jatkosuosituksia, joita hio- taan ja aikataulutetaan. Tavoitteena sata- milla on, että esimerkiksi yhteisharjoituk- set olisivat käytössä jo kuluvana vuonna. Selvityksen suosituksia viedään arkeen yh- dessä viranomaisten kanssa asiakokonai- suus kerrallaan.
2016 • 1 // MS 29


































































































   27   28   29   30   31