Page 10 - Merimies 2 2016
P. 10

Näkyykö rahtilaivaa? Turistit pääsevät ihailemaan rahtilaivoja satamassa erikseen
järjestetyillä vierailuilla. Moni tyytyy sataman nettikamerakuvaan.
TeKSTi EIJA KALLIONIEMI KuVa HELsINgIN sAtAMA/MIKAEL KApLAr
Kuinka lähelle rahtilaivoja turisti pääsee esimerkiksi Vuosaaren satamassa Helsingissä?
Vuosaaren sataman johtajan Jukka Kallion mielestä erinomainen bon- gailupaikka löytyy Horisontti-nimiseltä nä- köalatasanteelta, joka sijaitsee sataman melumuurin päässä. Lähimmät laivat ovat
vain 50 metrin päässä.
Näköalatasanne on kuitenkin sata-
ma-alueen ulkopuolta.
– Turistit eivät pääse satama-alueelle,
koska turvallisuussäännökset estävät sen, Kallio sanoo. Satamassa on paljon työko- neliikennettä.
Satama saa Kallion mukaan jatkuvasti vierailupyyntöjä ammatillisilta ryhmiltä, eläkeläiskerhoilta tai opiskelijaryhmiltä, mutta kaikkia ei pystytä ottamaan vastaan.
– Pyrimme huomioimaan logistiikkaan tai merenkulkuun liittyvien oppilaitosten vierailupyynnöt. Muuhun ei ole aikaa, riittä- västi henkilökuntaa eikä resursseja.
”Käynneistä sovittava erikseen”
Myös HaminaKotka Sataman liikennejoh- taja Markku Koskinen sanoo, että satamiin pääsevät portista vain työntekijät ja ne, joilla on jokin muu syy olla siellä.
– Kyllä vierailukäyntejä joskus järjeste- tään, mutta ne on sovittava erikseen. Bus- sikiertoajelut ovat yleensä liittyneet johon- kin teemaan tai päivään.
– Jo pelkästään satamatyön turvallisuut- ta koskeva asetus 633 rajoittaa satamissa kulkemista. Jos satamassa kävelisi, pitäisi olla suojavaatetus, joka on hyväksytyn standardin mukaista heijastavaa väriä, Koskinen selvittää säännöstöä.
Koskisen mukaan on harvinaista, että turistiryhmä pyytää päästä satamaan, mut- ta kysyä sitä saa.
Vuosaaren sataman näköalatasanne
– Katsomme sitten, mikä meillä on tilan- ne, Koskinen lupaa. Hän vinkkaa käymään sataman eri osissa virtuaalikierroksella Ha- minaKotkan nettisivuilla.
Rekkakuljettajat etusijalla
Pääsisikö rahtilaivan kyytiin helpommin? Kyllä ja ei.
Finnlinesin ii perämies Krista tanhuan- pää seilaa Finneaglella Naantalista Ruotsin Kapellskäriin. Finneagle on niin sanottu ro- pax-laiva. Se pystyy kuljettamaan rahtitava- ran lisäksi kolmisensataa matkustajaa. Tu- risteja on kyydissä asuntoautoineen ja moottoripyörineen erityisesti kesällä.
– Tavallisessa rahtilaivassa on matkus- tajille vain 12 hyttipaikkaa. Finnlinesin lai- voilla ne varattu yleensä kuljettajille, joilla on rekka kyydissä. Myös konttilaivoilla on 12 paikkaa, mutta ainakaan niillä laivoilla, joilla itse olen ollut töissä, ei ole ollut turis- teja. Laivan olot turistille ovat aika ankeat, Tanhuanpää selvittää.
KRiSTa TaNHuaNPää
Hän jatkaa, ettei halua kuulostaa tylyltä kun sanoo, ettei turisteja oteta kauhean mielellään rahtilaivalle.
– Se johtuu siitä, että maksavina asiak- kaina turistit aiheuttavat ylimääräistä työtä henkilökunnalle ja paineita varustamolle, koska laivalla täytyisi olla siistimpää ja ruo- ka olisi aseteltava kauniimmin esille.
Voisiko tällaiselle elämysmatkailulle olla markkinarakoa?
– Kyllä varmaan. Olisihan pääsy pieneen alukseen keikkumaan aalloille monelle var- masti kokemus! Tanhuanpää uskoo.
10 MS // 2 • 2016


































































































   8   9   10   11   12