Page 23 - Merimies 2 2016
P. 23

mielipide
Entisen opiskelijan näkemyksiä ohjatusta kansiharjoittelusta laivalla
Merimies-lehti 50 vuotta sitten
TYÖEHToSoPIMuSNEuVoTTELuT
Syytettäköön yllytyksestä ja demagogiasta tai mistä hyvänsä, siitä huolimatta rohkenemme väittää, että meriväki kuuntelee tänä talvena mieluimmin taistelutorven ääntä kuin silkki- hansikkaiden kahinaa ja kurjuuden ylistystä.
Kivet eivät enää kelpaa leivän asemasta ja muilta tippuneilla murusilla on ammattivä- keä enää turha härnätä. Se murtaisi katke- ruuden padon, sillä paine on vaarallisen kor- kealla. (O. Keitele, 1/1966)
TALouSESIMIES
Eräästä laivasta kirjoittaa stuertti, että hänen on vaikea tulla toimeen aluksen päällikön kanssa sen vuoksi, että päällikkö ei anna tila- ta laivaan riittävässä määrässä muonaa. Sen sijaan päällikkö merkitsee tilauslistaan itse erilaisia tarvikkeita omaa erikoiskäyttöään varten. Tällaisista tapauksista on syytä ilmoit- taa Merimies-unioniin aina mahdollisimman ajoissa, jotta voisimme ryhtyä asian vaatimiin toimenpiteisiin. (2/1966)
TELEVISIoKERäYS
vuoden 1957 lopulla aloitettiin unionin jäse- nistön keskuudessa keräys television hank- kimiseksi Lomakotiin. Siihen aikaan Tv-toi- minta oli maassamme vielä alkuasteellaan ja senpä vuoksi monet kansalaiset suhtau- tuivat koko puuhaan enemmän tai vähem- män kriitillisesti. Keräys tuotti kuitenkin toi- votun tuloksen.
Nyt on tullut aika hankkia Lomakotiin uu- si vastaanotin, uudenaikainen ja entistä edustavampi. Joissakin laivoissa onkin tar- koitusta varten kerätty rahaa ja rohkenem- mekin toivoa, että koko kauppalaivastos- samme suoritettaisiin nopea ja tehokas ”kerjuurynnäkkö”, jotta tälläkin kerralla apa- raatti saataisiin irti käyttämättä siihen jäsen- maksurahoja. (1/1966)
O lennainen osa ammatti- ja am- mattikorkeakouluopintoja on tutustuminen työelämään ja oman alan työtehtäviin harjoit- telun kautta. Harjoittelujaksot olivat mie- lestäni mukavin osa opiskelua. Käytännön kautta oppiminen on monille opiskelijoille
ensisijaisen tärkeää.
Tilanne merenkulun päällystötehtäviin
pyrkivillä on koko lailla huono. Hakijoita on sankoin joukoin ja harjoittelupaikkoja välit- tävä HarjoitteluMylly on tuuliajoilla pyr- kiessään järjestämään kaikille paikan.
HarjoitteluMyllyssä opiskelija tekee tie- tokantaan oman pro ilinsa, josta käy ilmi, minkälaiseen harjoitteluun hän hakee (pe- rämies, kansi ja konepuoli) ja mille ajanjak- solle. Kieltäytyä harjoittelupaikasta ei oikein tohdi, koska saatat joutua jonon hännille eikä paikkaa samalle jaksolle välttämättä löydy. Menettely ei mielestäni palvele niitä innokkaita ja määrätietoisia opiskelijoita,- jotka alusta lähtien tietävät tavoitteensa ja haluaisivat pyrkiä jollekin tietylle alukselle.
Tämän järjestelmän sekä paikkojen vähäisyyden vuoksi harjoittelussa on puut- teita, joista opiskelijat eivät uskalla kertoa. Myös laivojen minimimiehittäminen kan- nustaa varustamoita työllistämään harjoit- telijoita väärin perustein. varustamoilla on käytössään lähes loputon määrä harjoitteli- joita, joista ne voivat valita uuden, jos harjoittelija kyseenalaistaa varustamon toimintamalleja.
Palkattoman harjoittelun pelisääntöjä ei tiedetä.
Jos harjoittelija kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi ja kertoo asiasta esimerkiksi
perämiehelle, vastaus voi olla tyly tyyliin: ”Jos työ laivalla ei miellytä, mahtaako opiskelija olla oikealla alalla”. Lakipykäliä- kin sovelletaan harjoittelijoihin rankalla kädellä. ainakin ensimmäinen kansipuo- len harjoittelu laivalla on poikkeuksetta palkaton. Palkattoman harjoittelun peli- säännöistä eivät varustamo, laivan henki- lökunta saatikka harjoitteluvastaava olleet havaintoni mukaan lainkaan tietoisia. vaikka pelisääntöjä ei noudatettu, ei 17-vuotias pojankoltiainen uskaltanut int- tää vastaan perämiehelle. Pelko laivalta poistamiseen oli tietenkin takaraivossa, olihan koulussa saanut kuulla kauhu- tarinoita.
Harjoittelussa työaika saa olla 4–8 tun- tia enintään viitenä päivänä viikossa. Lai- valla työtä tehdään kuitenkin jokaisena viikonpäivänä, myös työharjoittelija. Yli- työt ovat laivalla harjoiteltaessa yleisiä. Työpäivä saattaa lastauksen tai satamaan tulon seurauksena venyä 12 tuntiseksi. Jo- ku ystävällinen työntekijä voi sentään sa- noa,ettähuomennasaanukkuahieman pidempään. Koska alalla on vähän paikko- ja, harjoittelija koittaa helposti olla reip- pain kaikista. Olisi kuitenkin suotavaa, ettei laivan henkilökunta painostaisi yli- yrittämään.
Itselleni jäi aikoinaan ensimmäisestä harjoittelusta hyviä muistoja joitain poikke- uksia lukuun ottamatta. Työtehtävät olivat mieluisia ja työ kiinnostavaa. Maailmaakin näki, tosin vain satamasta käsin. Toivotta- vasti tämä kirjoitus edistää sitä, että saam- me jatkossakin laivoille rehtejä ja reippaita harjoittelijoita.
kari Herlin
Yrittäjä ja opiskelija
2016 • 2 // MS 23


































































































   21   22   23   24   25