Page 32 - Merimies 2 2016
P. 32

Servitörerna Yrjö Jyske och Minna Salonen är vana vid arbetsrotationen.
Personalutrymmena
Tipptopp och perfekta
Ingen på viking Grace har något nega- tivt att säga om fartygets personal- utrymmen.
Mest uppskattar personalen att näs- tan alla har en egen hytt. de få tvåperso- nershytterna var avsedda endast för högsäsong, men i praktiken har det bott två i dem hela tiden. under vinterns dockningstid åtgärdades problemet och man gjorde 20 hytter till för perso- nalen.
Fartygets gym fåt mycket beröm för sin utrustning. Motionsgrenarna utöka- des med brottning, när det gamla dag- rummet  ck en brottarmatta. För  lmfö- revisningar  nns ett eget utrymme. Bastuavdelningen har en bubbelpool. På sommaren kan man sola på 12:e däck när man är ledig. det har också satsats mycket på personalens måltider.
Nog  nns det väl ändå någon brist?
– Nåja, i hytten  nns ännu ingen ja- cuzzi, skämtar matrosen markus mäki.
Man har tvingats
se över arbetsbelastningen.
– vi har ingen separat befälsmäss, vil- ket betyder att manskapet kan äta frukost vid samma bord som maskinchefen och maskinmästaren. Informationen sprids bra.
Frispråkighet och sunt förnuft
Jaana ajanti, som är hyttvärdinna och för- troendeman för hyttavdelningen, betonar också fartygets storlek.
– arbetstakten är lika hård som på Isa- bella men arbetsmängden är större efter- som det också  nns  era hytter.
Enligt ajanti har arbetet förlöpt någor- lunda smidigt redan en tid.
– alltid förekommer det små oenighe- ter, men väldigt få kon ikter där förtroen- demannen behövs. På avdelningen jobbar lyckligtvis folk som är frispråkiga. Man samlar inte på sig problem utan diskuterar igenom dem.
Personalen är också  exibel. Om det  nns tid, hjälper hyttpersonalen till med att plocka undan i restaurangen.
arbetsbelastningen har också diskute- rats med cheferna.
– Cheferna är lätta att diskutera med och de lyssnar och ändrar sig vid behov. det är viktigt att använda sunt förnuft, sä- ger ajanti.
Tät arbetsrotation på restaurangerna
Fartygets restaurangpersonal har fått anpas- sa sig mest. det  nns nya arbetsmetoder, snabb rotation och löneklassbenämningar som t.ex. cateringvärd och cateringförman.
– av det första halvåret minns ingen av oss längre någonting, berättar servitören Yrjö Jyske.
Enligt Jyske blev serveringspersonalen tvungen att varje dag utveckla arbetet och hitta på hur man sköter jobbet så att det går smidigare och kunden kan betjänas på bästa möjliga sätt.
vägen dit var svår, men inga katastrofer inträffade. Nu löper arbetet bra.
Jyske klagar inte på arbetsrotationen ut- an ser den som en chans att utveckla yrkes-
32 MS // 2 • 2016


































































































   30   31   32   33   34