Page 33 - Merimies 2 2016
P. 33

kompetensen. Han får medhåll av servitri- sen minna salonen. Hon tycker att rotationen medför trevlig omväxling.
– visst är det tyngre på buffésidan än här på á la carte, men under högsäsong är pressen lika stor inom alla jobb. Och tiden går fort när man hela tiden är sysselsatt, säger Salonen nöjt.
Rotationen begränsar sig inte till restau- rangerna. Personalen roterar också mellan butikerna och restaurangerna.
Bildäcket är rymligare än på andra båtar. Matrosen Jukka Lintunen uppskattar det.
Viking Lines nya huvudförtroendeman:
reformer måste vara motiverade
– U tmaningar  nns det gott om, suckar viking Lines nya hu-
vudförtroendeman
tero palokoski.
Palokoski är unionens huvudförtroen-
deman sedan oktober. Tidigare har han fungerat som förtroendeman på Isabella.
Enligt Palokoski  nns det stora skillna- der i viking-fartygens förhållanden och at- mosfär. På viking Grace är förhållandena bra på många sätt.
– Till exempel har hyttarrangemangen förbättrats avsevärt. arbetsvälbe nnandet ökar. Ett stort tack till viking Line för detta.
däremot är inte arbetsatmosfären lika god som den var på Isabella.
– det är personalen själv som skapar at- mosfären. Men det känns att rederiet inte ville ha en ny Isabella och där har man lyc- kats. Kanske stämningen där var lite för bra enligt arbetsgivaren.
Arbetsrotationen måste vara ändamålsenlig
Palokoski bedömer att Grace under tre år genomlidit alla barnsjukdomar. Han är inte förvånad över problemen eftersom arbets- metoderna förändrades radikalt.
– Kanske man också har reparerat så- dant som inte var trasigt.
En alldeles ny sak är att man i lönegrup- perna använder samma yrkesbeteckningar för experter inom olika branscher. detta möjliggör personalrotation över avdelnin- gsgränserna. Palokoski har inget att invän- da mot själva rotationen.
– Personalen får omväxling. Man måste ändå lyssna på arbetstagarnas önskemål och beakta personens lämplighet för upp- giften. det  nns också skäl att överväga om en för yttning till andra uppgifter alltid är ändamålsenlig. En skicklig servitör är inte nödvändigtvis en bra försäljare.
Huvudförtroendemannen undrar om den onödiga rotationen kanske kan tolkas som en maktdemonstration från rederiets sida.
Samarbete och uppskattning
Som huvudförtroendeman vill Palokoski ha en god förhandlingskontakt med arbetsgi- varen. Han uppskattar det faktum att Grace har många förtroendemän. detta ger en god grund för samarbete.
Bland personalen efterlyser Palokoski laganda. Han blir riktigt upprörd då han beskriver vilken slags osolidaritet som ib- land förekommer på fartygen.
Tero Palokoski efterlyser solidaritet bland personalen.
– En del placerar sig själva på piedestal. de hälsar inte på andra och skäller på dis- karna. det är ju helt åt skogen.
att tala illa om andra leder i värsta fall till mobbning och är på inget sätt accep- tabelt.
– Fartygsarbetet är tungt. Inte ska man belasta det ytterligare med onödiga rela- tionsproblem, säger Palokoski med eftert- ryck.
Huvudförtroendemannen sammanfat- tar sin åsikt:
– det är vi som tillsammans gör farty- get. alla behövs. Låt oss dra åt samma håll och göra kunderna nöjda.
2016 • 2 // MS 33
BILd: TERO PaLOKOSKIS aRKIv


































































































   31   32   33   34   35