Page 31 - Merimies 2 2016
P. 31

Maskinmannen Niklas Ekholm och maskinreparatören Robert Salmelin tycker om de rena arbetsutrymmena.
K ari männistö, som är däcksrepa- ratör och förtroendeman för ma- skinavdelningen,  yttade till Gra- ce från viking Isabella liksom många andra av den nuvarande personalen på Grace. Han jämför förhållandena på Grace med tiden på Isabella. På däcks- och maskinsidan har arbetet förblivit detsam- ma. den stora skillnaden  nns i arbetsut- rymmena och personalens utrymmen, till
Graces fördel.
Enligt Männistö uppskattar personalen
Graces miljövänlighet och nya teknik och drar nytta av den. Fartyget är stabilt; på Åbo-rutten gungar det nästan aldrig. det är också lugnt.
– Fartyget är mycket tyst. de två första veckorna kunde jag inte sova då det var så tyst, berättar Männistö som är van vid mo- torernas brummande.
Maskinreparatör robert salmelin är nöjd med de rena arbetsutrymmena på far- tyget som drivs med lng-jordgas.
– allting är rent då man inte använder tjock eldningsolja. I maskinrummet kan
Vaktmaskinmästaren Jonas Rosenqvist övervakar med ett skarpt öga.
man till och med röra sig i bara strumpor- na. Och ingen behöver andas in avgaser.
däcksmännen gillar de stora utrymmena. Bildäcket är exempelvis rymligare än på an- dra fartyg och därför en bättre arbetsmiljö.
Så tyst att man inte kan sova.
En mäss – informationen sprids
det nya fartygets storlek har också tagit tid att vänja sig vid. ungefär 200 anställda är på jobbet samtidigt. Man hinner inte träffa alla och det uppstår inte samma gemen- skap som på mindre fartyg.
– Bland personalen  nns många bekan- ta, men också många främmande.
det är väldigt få som gjort sig ärende till maskinsidans förtroendeman på sistone, vilket också visar att arbetet stabiliserat sig. Männistö får främst frågor om lönespeci - kationer och intjänad ledighet.
Systemet med bara en mäss har under- lättat informationsgången.
Förtroendemannen Kari Männistö tycker att det inte uppstår samma gemenskap på Grace som på mindre fartyg.
2016 • 2 // MS 31


































































































   29   30   31   32   33