Page 38 - Merimies 2 2016
P. 38

Seko sjöfolk accepterar
inte nya lönesänkningar
seko sjöfolk förvånar sig över det, att Sveriges borgerliga politiker talar om att sän- ka de lägsta lönerna på arbetsmarknaden. de högst avlönade lämnas däremot helt därhän.
– Många av våra fackliga kamrater i an- dra länder är avundsjuka på den svenska modellen och skulle göra allt för att få ett
motsvarande system i sina länder. Model- len har lett till goda reallöneförbättringar för löntagarna och visat sig vara en ekono- misk framgångsfaktor som står på egna ben - utan politisk inblandning, fackförbun- det säger i ett uttalande antaget av sitt års- möte i mars.
– I denna fråga tar vi strid. vi är överty- gade om att vi har hela den svenska fack- föreningsrörelsen bakom oss i denna fråga, Seko sjöfolk tycker.
Seko sjöfolk påpekar, att man redan har prövat sänkta löner i Sverige. Regeringen sänkte arbetsgivaravgiften för unga drama- tiskt, vilket ger samma effekt för företagen
som att sänka lönen. denna omtvistade reform visade sig ge mycket små och dyra effekter på sysselsättningen. Reformen var de nitivt inte särskilt effektiv för att bekäm- pa ungdomsarbetslösheten.
– de borgerliga partierna försöker hota fackförbunden med lagstiftning inför stun- dande avtalsrörelse. det vore ett brott mot en arbetsmarknadsmodell som tjänat Sve- rige väl i över 80 år. det vore också en krigsförklaring mot alla löntagare i Sverige. detta kommer vi inte att acceptera.
kenny reinhold fortsätter som Seko sjö- folks ordförande och Jonas forslind som sekreterare.
Ministeriet:
Skärgårdens transporttjänster på marknadens villkor
de offentligt finansierade transporttjänsterna i skärgår- den kan med fördel kompletteras med allt  er tjänster som fung- erar på marknadens villkor, tycker kommunikationsministeriet.
Ministeriet efterlyser modeller som ökar kostnadseffektivite- ten hos de offentligt  nansierade transporttjänsterna och har startat ett utvecklingsprojekt. de eventuella reformerna och konsekvenserna av dem bedöms i ett försök som genomförs åren 2016–2019.
utvecklingsprojektet och försöket är en del av regeringens spetsprojekt med målet att skapa en gynnsam miljö för digitala tjänster och för nya affärsmodeller.
Enligt ministeriet behöver vi i skärgården samspelta från dörr till dörr-tjänster som för samman olika tra kformer och gör det möjligt att kombinera olika typer av transporter. det primära syf- tet med den nuvarande förbindelsefartygstra ken är att tillgodose den bofasta befolkningens behov av nödvändiga resor och trans- porter. dessa tjänster är inte nödvändigtvis tillräckliga för att fylla de behov som turister och deltidsboende har.
– de nuvarande förbindelsefartygstjänsterna som staten upphandlar är av-
giftsfria för använ-
darna, vilket i själ-
va verket kan vara ett hinder för utvecklingen av marknaden för transporttjänster i skärgården, minis- teriet konstaterar.
ansök om semestervecka med subvention
Hyvinvointilomat rf och Sjömans-Unionen arrangerar tillsammans semesterveckor med färdigt program till subventionerat pris. Pennin- gautomatföreningen RAY stöder verksamheten. Semesterveckorna ordnas i semestercentrum Huhmari i Polvijärvi, ungefär 30 kilometer från Joensuu. www.lomakeskushuhmari.com
semesterveckorna
innehåller ledd motion och uppfriskande program, samt lektioner om veckans teman.
priset innehåller veckans
program och helpension. Logi i trivsamma bostäder (en bostad/familj eller par). Ensam kommande inkvarteras i bostäder för två. Resan till Huhmari betalar man själ
Pensionärer
(för unionens pensionerade medlemmar + maka/make)
semesterns namn tid pris/person ansökningstiden slutar
livskraft från vattnet 5.–10.9.2016 100 € 31.5.2016 Semestercentrum
Huhmari
information och ansökningsblanketter (på  nska) från Sjömans- unionen, arja Merikallio, arja.merikallio@smu. 
ww.hyvinvointilomat. 
ansökningsblanketter
skickas till
Finlands Sjömans-union FSu rf arja Merikallio
John Stenbergs strand 6
00530 Helsingfors
38 MS // 2 • 2016
BILd SaaNa LaMMINSIvu


































































































   36   37   38   39   40