Page 44 - Merimies 2 2016
P. 44

ny färja för Kvarkentra k som mål
EU-ProjEKtEt Midway aliGnMEnt
har en ny, ultramoderna färja mellan umeå och vasa som huvudmål.
Midway alignment nådde en viktig milstolpe inom att  nska regeringens  - nanspolitiska ministerutskott i sista stund i februari beslöt att skicka pro- jektansökan vidare till behandling till Eu. Svar från Bryssel väntas i under hösten.
Regeringen tycker att vasa-umeå ut- gör en naturlig del av det tillväxtkorri- dortänk som tätare förenar Finland till det Europeiska tra knätverket. Projektet stöder inte bara österbotten men även hela Finlands ekonomi.
Flera regionala aktörer på båda sidor- na har tagit en stor roll i projektet och skapar tillsammans verksamhetsförut- sättningar för näringslivet och för folklig samverkan. den förbättrade transport-
sträckan i öst-västlig riktning gör det lättare för frakt och människor att nå till exempel huvudstadsregionerna, Norges isfria hamnar och övriga världen. dess- utom blir Kvarkenregionen mer tillgäng- lig. Projektet är gränsöverskridande, multimodalt och det inkluderar järnväg, väg och sjöfart.
Wärtsilä har presenterat det fartyg som ska byggas, om projektet får ekono- miskt stöd från Eu, Sverige och Finland. 800 passagerare, 204 bäddplatser, buf- fé- och á la carte restauranger, butik och konferensutrymmen har ritats in. Stora panoramafönster ska ge passagerarna full utsikt över Kvarken.
I konceptet ingår innovativa och hög- teknologiska lösningar som till exempel hybriddrift med gasturbiner och elektris- ka batterier och isgående av högsta isbrytarklass.
Människohandeln bör övervakas även på båtarna
nordiSKa MiniStErrådEt  nan- sierar ett projekt, som utökar rederi- ernas färdigheter att förebygga män- niskohandeln. det är viktigt att offren för människohandel blir iden- tifierade, så att de kan erbjudas skydd.
För projektet som bekämpar män- niskohandeln på östersjön intervju- as å ena sidan sjöfartspersonalen och myndigheterna och å andra si- dan planerar man en utbildning, som ska sensibilisera personalen att upp- täcka människohandeln och anmäla de som misstänks för brott mot de mänskliga rättigheterna till gräns- och polismyndigheterna.
Offren i östersjöområdet är för det mesta medborgare i något av östersjöländerna. de tvingas att ar- beta som prostituerade eller utföra annat arbete i omänskliga förhållan- den och bryta mot lagen.
I samband med den aktuella  yktingkrisen överlappas människo- smuggling och människohandel. I farozonen be nner sig speciellt min- deråriga som reser utan sällskap.
I Finland koordineras projektet av Internationella organisationen för migration IOM.
Flygbolagen tillämpar redan före- skrifter om övervakning av männis- kohandel och anmälan om miss- tänkta.
44 MS // 2 • 2016
n
e
d
e
l
r
a
f
d
i
v
BILd MIdWaYaLIGNMENT.Eu


































































































   42   43   44   45   46