Page 42 - Merimies 2 2016
P. 42

Syns det något lastfartyg? Turisterna har chansen att beundra lastfartyg i hamnen på enkom för dem organiserade
besök. Många nöjer sig emellertid med nätkamerans bilder på hamnen.
TEXT eiJa kallioniemi BILd Helsinki port/mikael kaplar
Hur nära lastfartygen kommer en vanlig turist till exempel i Nord- sjö hamn i Helsingfors?
Nordsjö hamns direktör Juk- ka kallio anser att en ypperlig utkiksplats  nns på observationsplatsen som kallas Horisonten. den ligger i ändan av ham- nens bullermur. de närmaste fartygen är på
bara 50 meters avstånd. Observationsplatsen be nner sig emel-
lertid i utkanten av hamnområdet. Turisterna får inte gå in på hamnområ- det, för att säkerhetsreglerna inte tillåter det, säger Kallio. I hamnen  nns det myck-
et arbetsmaskintra k.
Olika yrkesgrupper, pensionärsklubbar
eller studentgrupper begär om att få besö- ka hamnen enligt Kallio, men alla kan man inte ta emot.
– vi strävar efter att ta emot läroanstal- ter som utbildar sina studeranden inom logistik och sjöfart. För annat har vi varken tid, tillräckligt med personal eller resurser.
”om besöken måste man komma överens på förhand”
även FredrikshamnKotka hamns tra kchef markku koskinen säger, att enbart arbets- tagarna och de, som har någon annan gil- tig orsak att vara där, får gå in genom hamnporten.
– vi organiserar visserligen ibland be- sök, men man måste komma överens om dem förhand. Bussrundturerna har vanligt- vis stått i samband med något tema eller någon speciell dag.
– Redan förordning 633 som befattar sig med säkerheten inom hamnarbetet be- gränsar vistelsen på hamnområdet. Om man skulle promenera i hamnen, borde man vara iklädd skyddskläder i en re ekte-
42 MS // 2 • 2016
rande färg som motsvarar den godkända standarden, förklarar Koskinen reglerna.
Enligt Koskinen är det ovanligt, att en turistgrupp ber om att få komma in på hamnområdet, men man kan ju alltid be om lov.
– Sedan får vi se, hur situationen är för tillfället, lovar Koskinen. Han hänvisar till FredrikshamnKotkas nätsidor. där kan man se hela hamnen på en virtuell rundtur.
Långtradarchaufförerna prioriteras
Kunde man eventuellt lättare komma med på ett lastfartyg? Ja och nej.
Finnlines II styrman krista tanhuanpää seglar med Finneagle från Nådendal till Ka- pellskär i Sverige. Finneagle är ett s.k. ro- pax-fartyg. det kan förutom fraktgods trans- portera cirka trehundra passagerare. Speciellt om somrarna  nns det turister om- bord med sina husbilar och motorcyklar.
– På ett vanligt lastfartyg  nns det bara 12 hyttplatser för passagerare. På Finnlines
fartyg är de vanligtvis reserverade åt lång- tradarchaufförerna för överresan. Contai- nerfartyg har också 12 hyttplatser, men i varje fall har det inte funnits turister på de fartygen, som jag har jobbat på. Förhållan- dena på båtarna är ganska trista och an- språkslösa för turister, förklarar Tanhuan- pää situationen.
Hon fortsätter, att hon inte vill låta ohöv- lig när hon säger, att man inte speciellt gärna tar med turister på lastfartyg.
– det beror på att turisterna som beta- lande kunder förorsakar personalen över- loppsarbete och stress för rederiet, efter- som det bör vara snyggare på båten och maten måste vara vackrare dukad.
Skulle det eventuellt  nnas en mark- nadsnisch för en sådan sorts upplevelsetu- rism?
– alldeles säkert. det skulle säkert vara en upplevelse för många att vistas på ett litet fartyg som gungar på vågorna! tror Tanhuanpää.


































































































   40   41   42   43   44