Page 7 - Merimies 2 2016
P. 7

Hyttiosaston luottamusmies Jaana Ajanti toivoo, että ongelmista puhutaan suoraan.
Jysken mukaan tarjoiluhenkilökunta jou- tui joka päivä kehittämään ja keksimään, miten hommat hoidetaan niin, että työs- kentely helpottuu ja asiakasta voidaan pal- vella mahdollisimman hyvin.
Matka oli aluksi karikkoista, mutta mitään katastrofaalista ei sattunut. Nyt työt sujuvat.
– Meillä on hyvä porukka, on mukava tehdä töitä yhdessä.
Jyske ei protestoi työkiertoa, vaan näkee sen mahdollisuutena kehittää ammattitai-
toa. Samaa mieltä on tarjoilija minna salo- nen. Hänestä kiertäminen tuo työhön myös mukavaa vaihtelua.
– Buffetissa on toki raskaampaa kuin täällä á la cartessa, mutta varsinkin sesonki- aikoina joka työpisteessä ollaan lujilla. Ja meneehän aika mukavasti, kun on joka hetki tekemistä, Salonen myhäilee.
Kierto ei jää ravintoloiden sisäiseksi. Myös myymälöiden ja ravintoloiden kesken vaihdetaan väkeä.
Viking Linen uusi pääluottamusmies:
Uudistusten on oltava perusteltuja
-Haastetta riittää, viking Li- nentuorepääluottamus- mies tero palokoski huo-
kaa.
Palokoski aloitti unionin pääluottamus-
miehenä lokakuussa. aiemmin hän on toi- minut luottamusmiehenä Isabellalla.
Palokosken mukaan vikingin laivojen oloissa ja ilmapiirissä on isoja eroja. viking Gracella puitteet ovat monin tavoin hyvät.
– Hyttijärjestelyt esimerkiksi ovat sel- västi kohentuneet. Työhyvinvointi paranee. Tästä suuri kiitos viking Linelle.
Sen sijaan ilmapiiri ei ole yhtä hyvä kuin oli Isabellalla.
– Ilmapiirin porukka tekee pitkälti itse. Mut- ta tuntuu siltä, että varustamo ei halunnut uut- ta Isabellaa ja siinä on onnistuttu. Ehkä henki oli työnantajan näkökulmasta liiankin hyvä.
Kierrättämisen oltava tarkoituksenmukaista
Palokoski arvioi, että Gracella on lastentau- dit kolmessa vuodessa jo podettu. Hän ei ihmettele esiintynyttä oireilua, sillä työnte- koa muutettiin rajulla kädellä.
– Ehkä on korjattu sellaistakin, mikä ei ollut rikki.
Ihan uusi juttu on se, että palkkaryhmis- sä käytetään eri alojen ammattilaisille sa-
moja nimikkeitä. Tämä mahdollistaa hen- kilöstön kierrätyksen yli osastorajojen. Palokoski ei protestoi kierrätystä sinänsä.
– Porukka saa vaihtelua. Työntekijöiden toiveita pitää kuitenkin kuulla ja ottaa huo- mioon henkilön soveltuvuus tehtävään. On myös syytä miettiä, onko toisiin tehtäviin siirtäminen aina tarkoituksenmukaista. ammattitaitoinen tarjoilija ei välttämättä ole osaava myyjä.
Pääluottamusmies aprikoi, että turha kierrättäminen on tulkittavissa varustamon mahdin näytöksi.
Yksissä tuumin toisia arvostaen
Pääluottamusmiehenä Palokoski hakee hy- vää neuvotteluyhteyttä työnantajaan. Hän antaa arvoa sille, että Gracelle on saatu monta luottamusmiestä. Tämä antaa van- kan pohjan yhteistoiminnalle.
Henkilöstöltä Palokoski peräänkuulut- taa yhteishenkeä. Rauhallinen mies oikein tuohtuu, kun hän kuvailee laivoilla ajoittain esiintyvää eriseuraisuutta.
– Jotkut nostavat itsensä jalustalle. Eivät morjesta toisia ja tiuskivat tiskareille. Sel- lainen on päin mäntyä.
Toisten halveeraaminen menee pahim- millaan kiusaamisen puolelle eikä ole mil- lään lailla hyväksyttävää.
Tero Palokosken mielestä tehtävissä kierrättä- mistä ei pidä tehdä kierrättämisen vuoksi.
– Laivatyö on raskasta. Ei sitä pidä kuor- mittaa lisää turhanaikaisilla ihmissuhde- ongelmilla, Palokoski paukuttaa.
Pääluottamusmies tiivistää toiveensa:
– Yhtä samaa laivaa olemme. Meitä kaikkia tarvitaan. Puhalletaan yhteen hii- leen ja pidetään asiakkaat tyytyväisinä.
2016 • 2 // MS 7
Kuva TERO PaLOKOSKEN aRKISTO


































































































   5   6   7   8   9