Page 17 - Merimies 3 2016
P. 17
sisävesiliikenteen kilpailuun tolkkua
kokousedusTajaT oTTivaT puheen vuoroissaan painokkaasti kantaa siihen, että Unionin on toimittava myös sisä vesiliikenteen kilpailun kohtuuttomuuksia vastaan.
Eija Kiviö från Ålandsavdelningen berätta de, att idag är samtliga av de åländska frigående skärgårdsfärjorna konkurren sutsatta och drivs i privat regi av mer eller mindre seriösa redare.
– I samtliga fall har det blivit sämre löner och avtal för de ombordsanställda. I era fall har vi inte ens gällande kollektivavtal. Och besättningen springer undan ombuds mannen. Till de som inte fått jobba vidare hör samtliga förtroendemän och de som ti digare vågat öppna sin mun, sade Kiviö.
På Kiviös förslag infördes det till verk samhetsplanen följande text: SjömansUni onen försöker på alla sätt förhindra vidare konkurrensutsättningar som medför än nu sämre avtal för våra medlemmar.
Kunnande, säkerhet och miljö måste tas i beaktande vid upphandling. Den gäl
lande nska sjölagstiftningen måste om fattas även av de nya redarna.
SisäSuomen osaston Seppo Immosen esityksestä toimintasuunnitelmaan lisät tiin kohta, jossa todetaan, että viime vuo sien kehitys kotimaanliikenteessä on joh tanut kestämättömään tilanteeseen. On jouduttu jatkuvasti solmimaan uusia, rin nakkaisia työehtosopimuksia, jopa täysin samanlaisille sopimusaloille. Kotimaanlii kenteessä toimii uusia, järjestäytymättö miä työnantajia, jotka eivät piittaatyöelä män pelisäännöistä.
Toimenpideesitykseksi lisättiin se, et tä kotimaanliikenteeseen pyritään solmi maan mahdollisimman kattavia työehto sopimuksia, saamaan työehtosopimusten piiriin kaikki järjestäytymättömät työnan tajat sekä suojaamaan työehtosopimuk sin ne MerimiesUnionin jäsenet, joilla tätä suojaa ei ole.
Satamaalan osaston Peter Nylundin esityksestä toimintasuunnitelmaa täy dennettiin satamasektorin edunvalvon nalla.
Takuupalkkausta kehitetään – määräaikaisuuksille rajat
Palkka- ja TyöehTosoPimusraTkai- suissa unioni tavoittelee edelleen solidaa risia, samapalkkaisuutta ja ansiokehitystä turvaavia kokonaisuuksia. Jäsenistön palk kauksessa ammattiryhmien välistä tasa painoa ei muuteta ilman perusteltua ja hy väksyttävää syytä. Ansiokehityksessä liitto tahtoo varmistaa, että MerimiesUnionin jäsenistön osuus merenkulkualan yhteises tä palkkasummasta ei vähene.
Takuupalkkasopimuksista on saatu hy viä kokemuksia. Takuupalkkasopimuksia kehitetään tavoitteena sovittaa yhteen ja harmonisoida takuupalkkasopimukset ja sopimusmallit nykyisiä tarpeita vastaaviksi.
Ulkomaanliikenteessä varustamojen on sovittava laivahenkilökunnan määrästä ja pätevyydestä MerimiesUnionin kanssa. Liiton tekemissä miehityssopimuksissa on pyritty ottamaan huomioon aluksen todelli nen miehitystarve, turvallinen työnteko se kä alusturvallisuus. Vaikka varustamot ovat usein suhtautuneet varauksellisesti miehi tyssopimuksiin, niistä ei ole syytä luopua. Miehityssopimuksia on kuitenkin kehitettä vä siten, että myös varustamot mieltävät ne todellisiksi ja merkittäviksi työvoiman käytön työkaluiksi.
Varustamot ovat käyttäneet määräaikai sia työsopimuksia toistuvasti silloinkin, kun se ei olisi ollut työehtosopimusten mu kaan perusteltua, saati mahdollista. Työn
EIJA KIVIö
SEPPO IMMOnEn
PETEr nyLUnD
antajan aloitteesta tapahtuva määräaikai sen työsopimuksen käyttö onkin saatava rajoitetuksi vain alun perin tarkoitettuihin tilanteisiin. Unioni lähtee siitä, että määrä- aikaisten työsopimusten käytölle tulee asettaa entistä selvemmät ja ehdottomam- mat rajat.
MerimiesUnioni vaikuttaa tulevinakin vuosina määrätietoisesti alan lainsäädännön valmisteluun. Unioni ottaa valmisteluvai heessa kantaa sekä merenkulkuelinkeinoon että merityöhön liittyviin lakimuutoksiin. Vaikuttamistyö ulotetaan EUlainsäädäntöön.
Unioni aikoo tiivistää vaikuttamistyön tehostamiseksi yhteistyötä sekä merenku lun muiden työntekijäjärjestöjen että kulje tusalan muiden ammattiliittojen kanssa.
2016 • 3 // MS 17