Page 17 - Merimies 3 2016
P. 17

sisävesiliikenteen kilpailuun tolkkua
kokousedusTajaT oTTivaT puheen­ vuoroissaan painokkaasti kantaa siihen, että Unionin on toimittava myös sisä­ vesiliikenteen kilpailun kohtuuttomuuksia vastaan.
Eija Kiviö från Ålandsavdelningen berätta­ de, att idag är samtliga av de åländska frigående skärgårdsfärjorna konkurren­ sutsatta och drivs i privat regi av mer eller mindre seriösa redare.
– I samtliga fall har det blivit sämre löner och avtal för de ombordsanställda. I  era fall har vi inte ens gällande kollektivavtal. Och besättningen springer undan ombuds­ mannen. Till de som inte fått jobba vidare hör samtliga förtroendemän och de som ti­ digare vågat öppna sin mun, sade Kiviö.
På Kiviös förslag infördes det till verk­ samhetsplanen följande text: Sjömans­Uni­ onen försöker på alla sätt förhindra vidare konkurrensutsättningar som medför än­ nu sämre avtal för våra medlemmar.
Kunnande, säkerhet och miljö måste tas i beaktande vid upphandling. Den gäl­
lande  nska sjölagstiftningen måste om­ fattas även av de nya redarna.
Sisä­Suomen osaston Seppo Immosen esityksestä toimintasuunnitelmaan lisät­ tiin kohta, jossa todetaan, että viime vuo­ sien kehitys kotimaanliikenteessä on joh­ tanut kestämättömään tilanteeseen. On jouduttu jatkuvasti solmimaan uusia, rin­ nakkaisia työehtosopimuksia, jopa täysin samanlaisille sopimusaloille. Kotimaanlii­ kenteessä toimii uusia, järjestäytymättö­ miä työnantajia, jotka eivät piittaatyöelä­ män pelisäännöistä.
Toimenpide­esitykseksi lisättiin se, et­ tä kotimaanliikenteeseen pyritään solmi­ maan mahdollisimman kattavia työehto­ sopimuksia, saamaan työehtosopimusten piiriin kaikki järjestäytymättömät työnan­ tajat sekä suojaamaan työehtosopimuk­ sin ne Merimies­Unionin jäsenet, joilla tätä suojaa ei ole.
Satama­alan osaston Peter Nylundin esityksestä toimintasuunnitelmaa täy­ dennettiin satamasektorin edunvalvon­ nalla.
Takuupalkkausta kehitetään – määräaikaisuuksille rajat
Palkka- ja TyöehTosoPimusraTkai- suissa unioni tavoittelee edelleen solidaa­ risia, samapalkkaisuutta ja ansiokehitystä turvaavia kokonaisuuksia. Jäsenistön palk­ kauksessa ammattiryhmien välistä tasa­ painoa ei muuteta ilman perusteltua ja hy­ väksyttävää syytä. Ansiokehityksessä liitto tahtoo varmistaa, että Merimies­Unionin jäsenistön osuus merenkulkualan yhteises­ tä palkkasummasta ei vähene.
Takuupalkkasopimuksista on saatu hy­ viä kokemuksia. Takuupalkkasopimuksia kehitetään tavoitteena sovittaa yhteen ja harmonisoida takuupalkkasopimukset ja sopimusmallit nykyisiä tarpeita vastaaviksi.
Ulkomaanliikenteessä varustamojen on sovittava laivahenkilökunnan määrästä ja pätevyydestä Merimies­Unionin kanssa. Liiton tekemissä miehityssopimuksissa on pyritty ottamaan huomioon aluksen todelli­ nen miehitystarve, turvallinen työnteko se­ kä alusturvallisuus. Vaikka varustamot ovat usein suhtautuneet varauksellisesti miehi­ tyssopimuksiin, niistä ei ole syytä luopua. Miehityssopimuksia on kuitenkin kehitettä­ vä siten, että myös varustamot mieltävät ne todellisiksi ja merkittäviksi työvoiman käytön työkaluiksi.
Varustamot ovat käyttäneet määräaikai­ sia työsopimuksia toistuvasti silloinkin, kun se ei olisi ollut työehtosopimusten mu­ kaan perusteltua, saati mahdollista. Työn­
EIJA KIVIö
SEPPO IMMOnEn
PETEr nyLUnD
antajan aloitteesta tapahtuva määräaikai­ sen työsopimuksen käyttö onkin saatava rajoitetuksi vain alun perin tarkoitettuihin tilanteisiin. Unioni lähtee siitä, että määrä- aikaisten työsopimusten käytölle tulee asettaa entistä selvemmät ja ehdottomam- mat rajat.
Merimies­Unioni vaikuttaa tulevinakin vuosina määrätietoisesti alan lainsäädännön valmisteluun. Unioni ottaa valmisteluvai­ heessa kantaa sekä merenkulkuelinkeinoon että merityöhön liittyviin lakimuutoksiin. Vaikuttamistyö ulotetaan EU­lainsäädäntöön.
Unioni aikoo tiivistää vaikuttamistyön tehostamiseksi yhteistyötä sekä merenku­ lun muiden työntekijäjärjestöjen että kulje­ tusalan muiden ammattiliittojen kanssa.
2016 • 3 // MS 17


































































































   15   16   17   18   19