Page 24 - Merimies 3 2016
P. 24

Heikki ja Juha vetoavat:
Toimikaa reilujen kuljetusten puolesta!
tevia, koulutettuja merimiehiä.Toivottavas- ti heidän sijastaan ei oteta halpatyövoimaa kolmansista maista. Heillä on ”pikkuisen erilaiset” työsopimukset kuin meillä suo- malaisilla merimiehillä.
On väärin, jos varustamot vaativat mei- tä merenkulkijoita tinkimään palkoistam- me ja työehdoistamme, jotta voimme pitää työpaikkamme. Palkat ja työehdot eivät saa olla kiristyskeino.
Työnantajanvarustamoni operoi vaati- vissa pohjoisissa olosuhteissa. Kuljetam- me tavaraa myös kovina jäätalvina, jolloin jäätä on metritolkulla. Niissä oloissa me- renkulkijoiden työ on erityisen kovaa. Sitä työtä ei saa teettää puoli-ilmaiseksi.
Varustamojen kilpailussa on monia epä- terveitä ilmiöitä. Näyttää siltä, että jotkin isot  rmat ajavat hetken aikaa tappiolla, jotta saisivat linjat itselleen. Pienet varusta- mot tippuvat tässä pelissä.
Minusta kaikkien varustamojen pitää noudattaa myös ympäristömääräyksiä yhtä tarkasti. Nyt näin ei ole, vaan esimerkiksi rikkidirektiiviä sovelletaan kirjavasti. Eikä kukaan ehdi tarkastaa kaikkia laivoja, että millä ne ajelevat. Tämäkin vääristää alan kilpailua.
TEKSTI Katariina Kivistö KUVA Kari hulKKo R eilujen kuljetusten puolesta kerä-
tään nimiä euroopanlaajuiseen kansalaisaloitteeseen. Se menee Euroopan komission käsittelyyn,
jos miljoona EU-kansalaista allekirjoittaa aloitteen. Suomi tavoittelee 30 000 nimeä. Aikaa on 14. syyskuuta saakka.
Kampanjassa vastustetaan kuljetusalan ammattilaisten palkkojen ja muiden työeh- tojen polkemista. Vaatimuksena on reilu kilpailu ja työntekijöiden oikeudenmukai- nen kohtelu.
Kansalaisaloitteen voi allekirjoittaa uni- onin verkkosivujen smu.  kautta.
Eri maiden ammattiliitot ovat valinneet kampanjalle puolestapuhujia. Merimies-Uni- onin lähettiläiksi ovat lupautuneet Juha Karhu ja heikki suomalainen. Juha ja Heikki kerto- vat, mitä epäkohtia he ovat kokeneet työssään ja miten kuljetukset hoidettaisiin reilummin.
heikki suomalainen, pursimies:
Meriliikenteessä kilpailu on kovaa. Varus- tamot käyttävät työntekijöitä keskinäisen kilpailunsa pelinappuloina. Väkeä on vä- hennetty niin paljon, ettei kaikkia hommia ehditä tehdä. Kiireen keskellä merenkulki- jat joutuvat koko ajan pelkäämään, kun ei tiedä, säilyykö työpaikka.
Suomessa on vähennetty sekä laivatyönte- kijöitä että satamissa purku- ja lastaushom- mia hoitavia miehiä. Samaan aikaan rahtilai- voille on otettu entistä enemmän matkustajia, joista huolehtiminen lisää tehtäviä.Pieni mie- hitys lisää riskejä ja turvallisuuskin kärsii.
Laivatyössä näkyy myös se, että kokenei- ta, työnsä hallitsevia merenkulkijoita on vaihdettu halvempiin työntekijöihin. Työn
hintaa ja työntekijöiden etuja yritetään pol- kea alas. Alalla esiintyy yleisesti sosiaalista dumppausta.
Jos töihin otetaan vain niitä merimiehiä, jotka tyytyvät alennettuun palkkaan ja suos- tuvat heikkoihin työehtoihin, niin näkyyhän tällainen palkkausperuste ennen pitkää lai- valla tehtävän työn laadussa. On tärkeää, että kaikki työntekijät ymmärtävät säännöt ja menettelytavat samalla lailla ja että tur- vallisuuskulttuurista huolehditaan.
Juha Karhu, kokkistuertti:
Laivoilta lähtee työntekijöitä luonnollisen poistuman kautta. Uusia työntekijöitä tar- vitaan tilalle. Saatavilla on olosuhteet tun-
24 MS // 3 • 2016
Heikki Suomalainen (vas.) ja Juha Karhu ovat Merimies-Unionin lähettiläät reilujen kuljetusten EU-kampanjassa.


































































































   22   23   24   25   26