Page 6 - Merimies 3 2016
P. 6

Kauppa-   Eländig
ten myndighetsövervakning i  aggstaten samt rederiernas obe ntliga ansvar för be- skattning och andra offentliga arbetsgivar- skyldigheter.
Användningen av skatteparadis, be- kvämlighets agg och arrangemang kring bolagskonstruktioner är mer regel än un- dantag inom den internationella handels- sjöfarten.
Genom arbetsmarknadslösningar i Fin- land och statliga beslut om stöd till han- delssjöfarten har man trots allt lyckats tryg- ga sysselsättningen för inhemska sjöfarare och verksamheten i den  nska rederinä- ringen. Samtidigt har man bevarat de egna sjöfartskunskaperna.
Även om vi lever i en tid av klar utveck- ling till någon grad gäller det att vara på sin vakt och alert. Den senaste tidens utveck- ling i Sverige visar hur snabbt saker och ting kan förändras.
Ordförande simo Zitting
merenkulussa kilpaillaan raadollisesti
KauppaMeRenKulun Kilpailu on no- peatempoista ja raadollista. Kauppameren- kulku on ollut viime vuosikymmenet käy- tännössä täysin vapautettu yhä kovenevalle kansainväliselle ja markkinaehtoiselle kil- pailulle. Suomen satamiin voi alkaa liiken- nöidä minkä tahansa lipun alla. Suomalais- ten alusten ulosliputtamista tai myyntiä ulkomaille ei rajoiteta mitenkään.
Halpaa miehistöä käyttävät, mukavuus- lippujen alle rekisteröidyt alukset ovat jo pitkään uhanneet suomalaisen tonniston olemassaoloa. Kansainvälisistä merikulje- tuksista omaa osuuttaan hakevat myös uu- det toimijat, esimerkiksi kiinalaiset alukset. Kilpailun välineinä ovat alhaiset työvoima- kustannukset ja lippuvaltion vähäinen vi- ranomaisvalvonta sekä varustamojen ole- maton vastuu verotuksesta ja muista työnantajien julkisista velvoitteista.
Veroparatiisien, mukavuuslippujen ja yhtiörakenteisiin liittyvien järjestelyjen käyt- tö on kansainvälisessä kauppamerenkulus- sa enemmänkin pääsääntö kuin poikkeus.
Suomessa tehdyillä työmarkkinaratkai- suilla sekä valtiovallan kauppamerenkulun tukipäätöksillä on kaikesta huolimatta pys- tytty turvaamaan kotimaan merenkulkijoi- den työllisyys ja suomalaisen varustamoe- linkeinon toiminta. Samalla on säilytetty oma merenkulun osaaminen.
Vaikka elämmekin nyt jonkinasteisen seesteisen kehityksen aikaa, on täysi syy olla varuillaan ja varpaillaan. Ruotsissa vii- me vuosien aikana tapahtunut kehitys osoittaa, kuinka nopeasti tilanne voi muuttua.
Puheenjohtaja simo Zitting
konkurrens inom
handelssjöfarten
KonKuRRensen inoM handelssjöfar- ten är snabb och hård. Handelssjöfar- ten har de senaste årtiondena i prakti- ken varit helt utlämnad åt en allt hårdare internationell och marknadsmässig konkurrens. Man kan börja tra kera de finska hamnarna under vilken flagg som helst. Ut aggning eller försäljning av  nska fartyg till utlandet begränsas inte på något vis.
Fartyg som använder billig besätt- ning och som är registrerade under be- kvämlighets agg har sedan länge hotat det  nska tonnagets existens. Nya aktö- rer, som t.ex. kinesiska fartyg, söker sin del av de internationella sjötransporter- na. Som konkurrensmedel använder man låga arbetskraftskostnader och li-
Unionin Kenneth Bondas (oik.) ja Simo Zitting seurasivat avajaisia SAK:n Matti Huutolan sekä NTF:n Peter Lövkvistin ja Viron merimiesliiton Jüri Lemberin kanssa.
6 MS // 3 • 2016


































































































   4   5   6   7   8