Page 8 - Merimies 3 2016
P. 8

Den nordiska modellen är i gungning
genoM aTT oRganiseRa sig lyckades transportarbetarna i Norden forma en kraft som bidrog till att utveckla den nordiska arbetsmarknadsmodellen, som har tjänat oss löntagare så väl. Grundstenarna i den- na modell är organiserade arbetare som står upp för kollektivavtal och reglerade ar- betsvillkor. Denna modell är nu i riktig gungning. Våra nordiska högerpartier och högerpolitiker är beredda att lagstifta i frågor som rör och har inverkan på grundläggande fackliga rättigheter, att fritt kunna förhandla med arbetsgivarna och teckna kollektivavtal som också gäller på arbetsmarknaden. Detta kan vi aldrig ac- ceptera!
Jag har noterat, att  nsk sjöfart mår för- hållandevis bra. Efter nedgången på 80-90- och kanske en viss mån in på 2000-talet har det nu stabiliserat sig någorlunda. 600 nya arbetsplatser på  nsk aggade fartyg i utlandstra k är ett uppsving, som bland annat beror på Finlands tonnageskattere- formen. Jag är övertygad om att  nsk sjö- näring har en framtid. Finland är ett ext- remt export- och importberoende land och därför behövs en kvali cerad  nländsk sjö- manskår och en levande och välmående sjöfartsindustri. För detta krävs och behövs också ett starkt  nskt Sjömansförbund.
Generalsekreterare peter lövkvist, Nordiska Transportarbetarefedarationen NTF
Jazzpianisten Karri Luhtalas kvartett underhöll publiken under öppningen.
Det ryska sjömansförbundets hälsning framfördes av Igor Kovalchuk.
8 MS // 3 • 2016


































































































   6   7   8   9   10