Page 7 - Merimies 3 2016
P. 7

Vaikea nähdä, että tukia leikattaisiin
Tiedän, eTTä Monia merenkulkualan toi- mijoita on vaivannut se, että yhteiskunta- sopimukselle vaihtoehtoisella listalla on myös matkustaja-alustuen 20 miljoonan euron leikkaus.
Merenkulkuala on ollut monella tapaa edelläkävijäala kilpailukyvyn valvomisessa ja kohentamisessa. Ja kun ala vielä lähti he-
ti mukaan kilpailukykysopimuksen neuvot- teluihin, niin vaikeata on nähdä, että halli- tus nyt lähtisi matkustaja-alusten tukea leikkaamaan.
Voin omasta puolestani – ja uskon myös että koko hallituksen puolesta – vakuuttaa, että pyrimme tekemään kaikki toimet, joilla varmistetaan suomalaisille työntekijöille työtä ja suomalaisille yrityk- sille tasavertaiset toimintaedellytykset. Sen lisäksi on maamme huolto-varmuu- den kannalta elintärkeää, että siniristili- pun alla purjehtii merkittävä määrä sekä kauppa- että matkustusalustonnistoa. Tä- män tavoitteen eteen on Merimies-Unioni tehnyt esimerkillistä työtä.
Oikeus- ja työministeri
Jari lindström
Oikeus- ja työministeri Jari Lindström antoi ymmärtää, että matkustaja-alustukea tuskin leikataan.
Suomi ei voi yksin lopettaa merenkulun tukemista
RiippuMaTTa Maan halliTuKsen
poliittisestä väristä Merimies-Unioni on joutunut kamppailemaan merenku- lun miehistötukien puolesta. Näin myös kuluneella edustajakokouskau- della. Kiitos sitkeiden valtionvarainmi- nisteriön virkamiesten, jotka aina kii- kuttavat menoleikkauksen kulloisenkin hallituksen ohjelmaneuvotteluihin.
Merenkulku on globaali toimiala. Suo- mi ei voi yksin lopettaa merenkulkunsa tukemista. Merenkulun pelisääntöjen tu- lee olla globaaleja, ei erilaisia yksittäisille lippuvaltioille tai merialueille.
SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja
matti huutola
– Ja minä kun luulin, että kummeli on tv-ohjelma. Mutta se onkin merimerkki., Matti Huutola nauratti.
Svårt att se att stöden skulle skäras ner
Jag veT aTT Många aKTöReR inom sjö- fartsbranschen har besvärats av att den alternativa listan till samhällsavtalet även innehåller en nedskärning av passagerar- fartygsstödet med 20 miljoner.
Sjöfartsbranschen har på många sätt va- rit en föregångarbransch när det gäller övervakning och förbättring av konkurrens- kraften. Och när branschen dessutom di- rekt gick med i förhandlingarna om ett kon- kurrenskraftsavtal är det svårt att se att regeringen skulle skära ner på passagerar- fartygsstödet.
Jag kan för egen del – och även för hela regeringens del, tror jag – försäkra er om att vi gör allt vi kan för att trygga arbete åt  nska arbetstagare och jämlika verksam- hetsförutsättningar för  nska företag. Dessutom är det livsviktigt för landets för- sörjningsberedskap att en betydande mängd handels- och passagerarfartygston- nage seglar under blåvit  agg. Sjö- mans-Unionen har gjort ett föredömligt arbete för detta mål.
Justitie- och arbetsminister Jari lindström
2016 • 3 // MS 7


































































































   5   6   7   8   9