Page 9 - Merimies 3 2016
P. 9

Merenkulusta on kannettava yhteisvastuuta
För sjöfarten måste man bära ett gemensamt ansvar
sJöMans-unionen haR även den- na gång sökt sig till förhandlingsbor- det inriktad på att hitta en lösning, även om branschen redan tidigare har gjort stora produktiva kliv och visat exempel för andra gällande samhälls- ansvar. Sjöfararna har ur konkurrens- kraftssynpunkt kommit emot både inom lönesättning, arbetstider samt pensionsålder. Fartygsvisa avtal gäl- lande bemanning, arbetstider och ga- rantilöner inom sjöfarten hör redan till vardagen.
Sjömans-Unionen har under hela sin 100-åriga historia arbetat för den  nländska sjöfartens och de  nländska sjöarbetsplatsernas bästa. Unionen kräver, att statsmakten tar sitt eget an- svar för branschens framtid.
Unionen tar nöjt emot minister Jari Lindströms uttalande om att regering- en sannolikt inte kommer att skära i passagerarfartygsunderstödet.
Enligt Unionen är det oförståeligt, att man ännu inte förstår passagerar- fartygstra kens betydelse för Finlands varuexport, sysselsättning, turistnä- ring och försörjningstrygghet vid na- tionella krissituationer. Som målsätt- ning ska man ha, att det ombord på så många fartyg som möjligt – så väl frakt- som passagerarfartyg – som tra-  kerar till och från Finland vajar den  nska  aggan.
Kongressens utlåtande
MeRiMies-unioni on haKeuTunuT
tälläkin kertaa ratkaisuhakuisesti neuvot- telupöytään, vaikka ala on jo aiemmin teh- nyt isoja tuottavuusloikkia ja näyttänyt muille esimerkkiä yhteiskuntavastuusta. Merenkulkijat ovat tulleet kilpailukyvyn nimissä vastaan niin palkkauksessa, työ- ajoissa kuin eläkeiässä. Aluskohtainen so- piminen miehityksestä, työajoista ja takuupalkoista on merenkulussa jo arkea.
Merimies-Unioni on tehnyt koko sata- vuotisen historiansa ajan työtä suomalai- sen merenkulun ja suomalaisten merityö- paikkojen puolesta. Unioni vaatii, että valtiovalta ottaa oman vastuunsa alan tule- vaisuudesta.
Unioni ottaa tyytyväisenä vastaan oi- keus- ja työministeri Jari Lindströmin esit- tämän toteamuksen siitä, että hallitus ei mitä todennäköisimmin leikkaa matkusta- ja-alustukea.
Unionin mielestä on käsittämätöntä, jos matkustaja-alusliikenteen merkitystä Suo- men tavaraviennille, työllisyydelle, kansallisel- le kriisitilanteiden huoltovarmuudelle sekä matkailuelinkeinolle ei vieläkään ymmärretä. Päämääräksi on asetettava, että mahdolli- simman monessa Suomeen ja Suomesta lii- kennöivässä aluksessa – niin rahti- kuin mat- kustajalaivassa – liehuu Suomen lippu.
Edustajakokouksen julkilausuma
Avajaispuheet mietityttivät. Kuuntelemassa Työttömyyskassan Anne Liikanen (vas.), AKT:n Marko Piirainen, Veturimiesten liiton Risto Elonen sekä valtakunnansovittelija Minna Helle.
2016 • 3 // MS 9


































































































   7   8   9   10   11