Page 12 - Merimies 4 2015
P. 12

LaStinkäSitteLykorVaUS
Ulkomaanliikenteen kauppa-aluksilla ja matkustaja-aluksilla
Lastinkäsittelykorvaus on sovittu maksetta- vaksi aina täysiltä tunneilta.
PaLo- ja PeLaStUSharjoitUkSet
Ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksilla
Pelastus- ja palosammutukset sekä muilla turvallisuusvälineillä pidettävät harjoituk- set on korvattava riittävällä lepoajalla, jos työntekijän lepoaika häiriintyy harjoitusten vuoksi.
tes-työryhmät hiovat vielä työehtoja
Merimies-lehti 80 vuotta sitten
miehistön ja päällystön on esiinnyttävä samanaikaisesti ja yhtenäisesti. Jos niin tehdään, olisi tie avoin korkeampaan taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen ta- soon koko meriväelle. On paljon rehte- jä perämiehiä ja konemestareita. Näyt- täkää heille tätä kirjoitusta ja puhukaa yhteistoiminnan välttämättömyydestä. (N. Wälläri, 2/1936)
unioni on päättänyt ryhtyä järjestä- mään myös merenkulussa palvelevia naisia. Unioni on palkannut erikoisen järjestäjän laivanaisia varten. Voitte olla vakuutettuja siitä, että Unionin riveissä tulette saamaan laissa teillekin taatut oikeudet. (6/1936)
monella laivalla on messi tuntematon käsite eikä matruuseilla ole mitään pe- suhuonetta. On nukuttava, syötävä ja pestävä samassa skanssissa ellei halua peseytyä kannella talvipakkasessa. Tä- mä on skandaali. (Jäsenet [11 jäsennu- meroa], 2/1936)
työntekijän ruumiinvoimia ja työkykyä on käytettävä säästeliäästi, jotta hän ei ennen aikojaan joudu köyhäinhoidon varaan tai muuten yhteiskunnan rasi- tukseksi. Sitä paitsi on usein todettu, että pitkä työaika huonontaa työn tulos- ta, joten se työnteettäjällekin on vahin- gollista. (L. Metsämäki, 7/1936)
vaatikaa aina laillista ”mönsträystä” [pestausta]. Ei saa tapahtua niin, että päällikkö hankkii merimieshuoneelta valmiiksi leimattuja ja allekirjoitettuja vastakirjoja, kuten usein on tapahtu- nut. Sellainen merkitsee ”shanghai- austa”. (7/1936)
M erenkulun työehtosopimusneu- votteluissa päätettiin asettaa työ- ryhmiä, jotka selvittävät eräitä erityiskysymyksiä. Kiky-sopimukseen liitty- viä selvityksiä tekevät työaikatyöryhmä ja paikallisen sopimisen työryhmä. Lisäksi yksi työryhmä seuraa tehtyjen tekstimuu-
tosten soveltamiskäytäntöjä.
Työryhmien on saatava työnsä valmiiksi
niin, että mahdolliset muutokset työehto- sopimuksiin voidaan toteuttaa 1.3.2017 al- kaen. Jokaisessa työryhmässä on sekä työn- antajien että Merimies-Unionin edustus. Työryhmiin vietyjä erityiskysymyksiä:
Osa-aikatyö
Työryhmä tarkastelee, miten osa-aikaeläk- keen ja osatyökyvyttömyyseläkkeen muut- tuminen vaikuttaa osa-aikatyötä koskevien työsopimusten tekoon. Selvitettävänä on, onko mahdollista ja millä edellytyksin irrot- taa osa-aikatyötä koskevan työsopimuksen tekeminen eläkkeellä olemisesta (eli voi- daanko osa-aikatyötä koskeva työsopimus solmia muissakin tilanteissa).
Vapaa-ajan vakuutus
Työryhmä selvittää, miten tapaturmava-
kuutuksia koskevan lainsäädännön muut- tuminen vaikuttaa.
Ammattipätevyyden ja
työpaikkojen kohtaaminen
Työryhmä pohtii, miten työpaikat ja työllis- tyminen sekä ammattipätevyys saadaan kohtaamaan paremmin. Erityisesti tarkas- tellaan sitä, miten turvataan miehistöase- maan tähtäävien opiskelijoiden työllisyys ja tulevaisuudennäkymät.
Ylimääräiset ruokavieraat jäänmurtajilla
Työryhmä selvittää, kuinka paljon jäänmur- tajien taloushenkilökunnan työmäärä on li- sääntynyt sen vuoksi, että Katajanokalla muillekin kuin laivahenkilökuntaan kuuluvil- le tarjotaan lounas- ym. ruokailua. Samalla selvitetään, miten lisääntynyt työmäärä korvataan.
Epäasiallinen kohtelu
ja häirintä
Työryhmä laatii erillisen, ulkomaanliiken- teen tesseihin liitettävän sopimuksen siitä, miten epäasialliseen kohteluun ja häirin- tään puututaan ja miten sitä torjutaan.
12 MS // 4 • 2016
0
1
0
F
U
S
M
S
U
F
I
T


































































































   10   11   12   13   14