Page 32 - Merimies 4 2015
P. 32

Simon Nordstedt hoppas på ett fast arbete.
Kuusisto kallar sommaren på Mariella och Gabriella för ”en riktig show”, eftersom fartygen gör en dagstur till Tallinn. De fas- tanställda belastas med att handleda extra- personalen.
– Det är frustrerande att lära dem som kanske bara gör en resa. Skriv upp det jag säger, jag har inte tid att lära ut det  era
gånger, brukar jag säga. Men visst behövs det extrapersonal.
Vi blir jurister, lärare...
Det  nns också en del sommararbetare som bara gör ett eller ett par korta pass på fartygen. Carin liljestrand och axel hård arbetade i butikskassan på Mariella i somras. Liljestrand
studerar till lärare och arbetade för första gången på ett fartyg, medan Hård, som stu- derar till jurist, gjorde sitt andra pass.
– Arbetet till havs passar bra som som- marjobb. Antalet sökande var många, sä- ger de och är nöjda med arbetet.
Sommarjobbarna tackar fartygets fasta personal. De behandlas på samma sätt som övriga anställda.
– Vi är en del av teamet. Vi får råd och vägledning och kan fråga vad som helst.
Även om båda siktar på en karriär i land är kunskapen om fartygslivet en värdefull erfarenhet, och de har goda minnen från fartygspersonalen.
– Sjömännen tycks förenas av humor, öppenhet och social förmåga.
Fast extrapersonal vill ha fast anställning
Jenni ahlstedt och simon nordstedt arbe- tar extra. Båda kan kallas fast tillfällig per- sonal, eftersom de har gjort så många ar- betspass.
Båda vill ha fast arbete på ett fartyg.
– Arbete har det funnits gott om, men snuttjobb gör det svårt att planera livet, sä- ger Ahlstedt.
Jenni Ahlstedt vill dock inte söka arbete i land, eftersom hennes pojkvän bor i Stockholm och hon ändå skulle åka till Sverige.
Dessutom trivs hon med arbetet. Hon har arbetat i receptionen, som programvärd, lekledare och shoppingvärd.
– Jag trivs med att arbeta inom underhåll- ning.
Ahlstedt, som är utbildad stud.merko- nom och eltekniker, arbetar extra på Viking Lines olika fartyg.
– Arbetskamraterna byts ut väldigt ofta. Jag minns långt ifrån allas namn. De fas- tanställda minns däremot mig. Alla känner apan, skrattar Ahlstedt.
Även om lönen och andra anställnings- förmåner kommer från olika arbetsuppgif- ter och olika fartyg har det inte varit några problem. Klart är t.ex. att även lönen kom- mer snabbt för ett kort pass.
tydliga gränser för visstidsanställningar
Sjömans-Unionen vill ha tydligare och mer bestämda gränser för användningen av tidsbestämda
arbetsavtal. Användningen av tidsbes- tämda arbetsavtal på arbetsgivarens initiativ måste begränsas till de situa- tioner som de ursprungligen är avsed- da för.
Målet ingår i Unionens verksamhet- splan (2016–2019). Unionen uppmärk- sammar saken eftersom rederierna gå- ng på gång har använt tidsbestämda
arbetsavtal, även då det inte varit befo- gat eller ens möjligt enligt kollektiv- avtalen.
Unionens ombudsman Carita ojala säger att tidsbestämda arbetsavtal har tecknats utan grund framför allt inom fraktfartygssektorn.
– Enligt sjöarbetsavtalslagen måste det varje gång  nnas en speci cerad grund till ett tidsbestämt arbetsavtal, an- nars är det fråga om kringgående av ans- tällningsvillkoren, betonar Ojala.
32 MS // 4 • 2016


































































































   30   31   32   33   34