Page 13 - Merimies 5 2016
P. 13
tuksella. Korpela opettelee työn lomassa saksaa ja hän on osallistunut myös työnan- tajan järjestämään venäjän kielen kurssiin.
Matkustajat ovat enimmäkseen muka- via ja parhaimmillaan tippikassa kilahtelee. – Työpäivät ovat kivoja, varsinkin kun matkustajia on paljon ja tekemistä riittää.
En toivo hiljaisia lähtöjä.
Joskus ehtii juoruta
Työpisteessä Korpela jakaa tehtäviä parin kanssa. Välillä ei puhuta paljon mitään, joskus ehtii jutella niitä näitä ja juoruta- kin. Ideoinnille voisi Korpelan mielestä olla enemmän tilaa. Toki ehdotuksia voi lähettää laivalla esimiehelle, mutta yleen- sä maapuoli päättää.
– Suuntana on, että konttorilta tulee suoria määräyksiä lähtien siitä, mitä leivon- naisia pidetään esillä.
Vapaahetkistä Korpela koittaa tehdä nautittavia. Seisontapäivä Saksassa on bo-
Jarmo Korpela on työkierrossa Finnmaidilla. Hän viihtyy vilkkailla lähdöillä.
nusta niin Korpelalle kuin muillekin nn- maidilaisille.
– Oli hauskaa, kun kävimme työporukal- la shoppailemassa Lyypekissä.
Myönteinen palaute lämmittää
Marja buffassa, Marja baarissa, Marja myymälässä ja Marja messissä. Kassatar-
Vaihto on hyväksi, pysyy kiinnostus yllä.
joilija Marja kuuttila tuntuu olevan Finn- maidilla koko ajan kaikkialla. Ja aina yhtä virkeänä ja valoisana. Miten hän saa vir- ran riittämään?
– Mukavat asiakkaat, hyvä asiakaspalau- te, niillä pärjää pitkälle, Kuuttila sanoo.
Työnjohdolta tulee palautetta henkilös- tölle aika vähän ja se on herkästi negatii- vista.
– Kesä oli rankkaa aikaa ja kaikki tsemp- pasivat. Syksyn tultua kapteeni ja purseri kehuivat henkilöstöä hyvin hoidetusta se- sonkiajasta. Se lämmitti.
Kielitaitoa pääsee käyttämään
Marja Kuuttilalla on matkailualan tutkinto ja hän on opiskellut kieliä ulkomailla. Hän hyödyntää osaamistaan niin paljon kuin mahdollista. Firman järjestämällä kurssilla kielitaito täydentyi venäjän alkeilla. Hänes- tä vähäistäkin vieraan kielen osaamista kannattaa hyödyntää asiakkaan parhaaksi.
– Täytyy itsekin tsempata, että työ tun- tuu kivalta ja mielekkäältä.
Kuuttila toivottaa uudistukset tervetul- leeksi, mutta soisi, että työntekijöidenkin mielipiteitä kysyttäisiin. Asiat ovat monesti kovin erilaisia paperilla kuin käytännössä.
– Onneksi ei ole kynnystä siihen, että juttelee kapteenille ja purserille. Niin hie- rarkkista meillä ei ole.
Asiakaspalvelu on Marja Kuuttilan työn suola.
2016 • 5 // MS 13