Page 13 - Merimies 5 2016
P. 13

tuksella. Korpela opettelee työn lomassa saksaa ja hän on osallistunut myös työnan- tajan järjestämään venäjän kielen kurssiin.
Matkustajat ovat enimmäkseen muka- via ja parhaimmillaan tippikassa kilahtelee. – Työpäivät ovat kivoja, varsinkin kun matkustajia on paljon ja tekemistä riittää.
En toivo hiljaisia lähtöjä.
 Joskus ehtii juoruta
Työpisteessä Korpela jakaa tehtäviä parin kanssa. Välillä ei puhuta paljon mitään, joskus ehtii jutella niitä näitä ja juoruta- kin. Ideoinnille voisi Korpelan mielestä olla enemmän tilaa. Toki ehdotuksia voi lähettää laivalla esimiehelle, mutta yleen- sä maapuoli päättää.
– Suuntana on, että konttorilta tulee suoria määräyksiä lähtien siitä, mitä leivon- naisia pidetään esillä.
Vapaahetkistä Korpela koittaa tehdä nautittavia. Seisontapäivä Saksassa on bo-
Jarmo Korpela on työkierrossa Finnmaidilla. Hän viihtyy vilkkailla lähdöillä.
nusta niin Korpelalle kuin muillekin  nn- maidilaisille.
– Oli hauskaa, kun kävimme työporukal- la shoppailemassa Lyypekissä.
 Myönteinen palaute lämmittää
Marja buffassa, Marja baarissa, Marja myymälässä ja Marja messissä. Kassatar-
Vaihto on hyväksi, pysyy kiinnostus yllä.
joilija Marja kuuttila tuntuu olevan Finn- maidilla koko ajan kaikkialla. Ja aina yhtä virkeänä ja valoisana. Miten hän saa vir- ran riittämään?
– Mukavat asiakkaat, hyvä asiakaspalau- te, niillä pärjää pitkälle, Kuuttila sanoo.
Työnjohdolta tulee palautetta henkilös- tölle aika vähän ja se on herkästi negatii- vista.
– Kesä oli rankkaa aikaa ja kaikki tsemp- pasivat. Syksyn tultua kapteeni ja purseri kehuivat henkilöstöä hyvin hoidetusta se- sonkiajasta. Se lämmitti.
 Kielitaitoa pääsee käyttämään
Marja Kuuttilalla on matkailualan tutkinto ja hän on opiskellut kieliä ulkomailla. Hän hyödyntää osaamistaan niin paljon kuin mahdollista. Firman järjestämällä kurssilla kielitaito täydentyi venäjän alkeilla. Hänes- tä vähäistäkin vieraan kielen osaamista kannattaa hyödyntää asiakkaan parhaaksi.
– Täytyy itsekin tsempata, että työ tun- tuu kivalta ja mielekkäältä.
Kuuttila toivottaa uudistukset tervetul- leeksi, mutta soisi, että työntekijöidenkin mielipiteitä kysyttäisiin. Asiat ovat monesti kovin erilaisia paperilla kuin käytännössä.
– Onneksi ei ole kynnystä siihen, että juttelee kapteenille ja purserille. Niin hie- rarkkista meillä ei ole.
Asiakaspalvelu on Marja Kuuttilan työn suola.
2016 • 5 // MS 13


































































































   11   12   13   14   15