Page 36 - Merimies 5 2016
P. 36

Den internationella kundkretsen ger också variation i arbetet. Språkkunskaperna prövas ofta. Korpela lär sig tyska på fritiden.
Passagerarna är oftast trevliga, och i bästa fall trillar det in en del dricks.
– Arbetsdagarna är trevliga, framför allt när vi har många passagerare och mycket att göra. Jag vill inte ha några lugna avgångar.
 Positiv feedback värmer
Kassaservitör Marja kuuttila tycks vara över-
allt på Finnmaid hela tiden. Och alltid lika pigg och glad. Varifrån får hon sin energi?
– Trevliga kunder, bra kundfeedback – det räcker långt, säger Kuuttila.
Arbetsledningen ger personalen ganska li- te feedback och den man får kan vara negativ. – Sommaren var tuff och alla kämpade. När hösten kom berömde kaptenen och pursern personalen för en väl skött säsong.
Det värmde.
 Möjlighet att använda sina språkkunskaper
Marja Kuuttila har en turismutbildning och har studerat språk utomlands. Hon använ-
der sina kunskaper så mycket som möjligt. På en kurs som företaget anordnade kom- pletterade hon dem med grundkunskaper i ryska.
– Man måste kämpa själv för att jobbet ska kännas bra och meningsfullt.
Bra kundfeedback – det räcker långt.
Kuuttila välkomnar förnyelser, men skul- le vilja att man även frågar personalen om deras åsikt. Många gånger ser det annor- lunda ut på papper än i verkligheten.
– Som tur är så är det lätt att prata med kaptenen och pursern. Vi har inte någon sådan hierarki.
Kundservice är pricken över i:et i Marja Kuuttilas arbete.
Bra arbete
Ett bra arbete erbjuder tillräckligt med självständighet och frihet. Arbetstagaren känner att han eller hon tillhör gemenskapen och ser sitt arbete som
en del av en bredare helhet. Ett bra arbete tillfredsställer de psykologiska grundkraven: längtan efter att vara självständig, höra till ett sammanhang och klara sig själv.
jari hakanen, forskningsprofessor, Arbetshälsoinstitutet
Koncepten först, sedan spelrum
Chefen för sjöpersonalen på Finnlines, Jan Laurell, är glad att remonten som ökar trivseln på Finnmaid är snart färdig.
det pågår stora Förnyelser på Finnlines fartyg. Syftet är att förbättra pas- sagerarservicen. Lokalerna renoveras och menyerna standardiseras.
– Det blir lättare att sälja resor om servi- cen är lika bra på alla våra fartyg, säger jan laurell, chef för sjöpersonalen.
Det förargar Laurell om personalen inte har tagits med i planeringen i tid. Han tror dock att det blir utrymme för personalen att tillämpa koncepten och standarderna när man väl fått klart dem.
Personalchefen är glad över det  na mottagande som språkutbildningen  ck. Det har gynnat alla. Man planerar också ytterligare utbildning i försäljning och kundservice.
– Vårt mål är att vara transparenta och jämlika. Man måste ha schyssta spelreg- ler och bra informations öde.
36 MS // 5 • 2016


































































































   34   35   36   37   38