Page 18 - Merimies 1/2017
P. 18

laivayhtiöt halutaan torjumaan ihmiskauppaa
Asiantuntijat suosittelevat, että laivayhtiöt ottaisivat vastuuta ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa. He vetoavat yhteiskuntavastuuseen ja korostavat, että yhtiöille voi tulla mainehaittoja siitä,
että laivoja käytetään ihmiskaupan uhrien kuljettamiseen. Laivahenkilöstöä aiotaan kouluttaa tunnistamaan ihmiskaupan uhreja.
TEKSTI katariina kiviStö
K ansainväliset järjestöt ovat teettä- neet pienimuotoisen selvityksen siitä, miten Itämeren alueen toi- mijat suhtautuvat asiaan. Raport- ti osoittaa tiedossa olevan, että rikolliset ryh- mät käyttävät matkustaja-aluksia satunnai- sesti lainvastaisissa toimissa tarvitsemiinsa
ihmisten ja tavaroiden kuljetuksiin. Matkustajalaivoilla esiintyy ajoittain maahanmuuttajien ja työvoiman salakulje- tusta, seksuaalista hyväksikäyttöä, huumei-
den käyttöä ja väkivaltaa.
Henkilökuntaan kuuluvat ovat kertoneet
tutkijoille havaintojaan häiriötilanteista. Yleisimmin ne liitty-
miskauppaa havainnoidaan ja miten siihen voisi puuttua. Koulutusmateriaali on vii- meistelyvaiheessa. Koulutusta suunnataan niin infotiskin ja hyttiosaston työntekijöille, ravintoloiden ja myymälöiden henkilökun- nalle, turva- ja maahenkilöstölle kuin laiva- yhtiöiden johdollekin. Ihmiskaupan vastai- sessa työssä avainkysymys on tunnistaa uhrit, jotta he pääsevät suojan piiriin. Ne- kin, jotka ovat tehneet vuosia töitä uhrien hyväksi, myöntävät että tunnistaminen on vaikeaa.
vät päihteiden käyt-
töön ja aggressiivi-
suuteen,
parisuhdeväkival-
taan ja lasten lai-
minlyöntiin. Noin
kolmasosa henkilökunnasta oli havainnut prostituutiota tai seksuaalista hyväksikäyt- töä. Selvästi ihmiskaupaksi tulkittavia ha- vaintoja henkilökunnalla ei juurikaan ollut.
Tutkijat lähestyivät kyselyin ja haastatte- luin laivayhtiöiden väkeä, viranomaisia se- kä ammattiliittojen edustajia. Selvityksessä keskityttiin Suomen, Ruotsin, Viron ja Lat- vian väliseen liikenteeseen.
viranomaisyhteistyö toimii
Raporttia hyödynnetään, kun laivayhtiöille suunnitellaan koulutusta siitä, miten ih-
Laivahenkilökunnalla
on rajalliset mahdollisuudet tarkastaa henkilöllisyyksiä.
Matkustajien käytöksen tarkkailu on oleellista. Huolestuttavaa ovat muun muassa pelokkuus ja henkilökunnan vält- tely. Ulkoisiin merk- keihinkin (esimerkik- si väkivallan jäljet) kannattaa kiinnittää
huomiota. Laivahenkilökunnalla on rajalliset mah-
dollisuudet tarkastaa henkilöllisyyksiä ja tehdä havaintoja, koska matkustajia on sa- toja ellei tuhansia ja aikaa vähän. Tarkka henkilöllisyyden tutkiminen haittaisi liike- toimintaa ja olisi vapaan liikkumisen vas- taista. Mutta kun epäilyttävää ilmenee, on tärkeää tietää, kenelle kuuluu ilmoittaa ha- vainnoista.
– Viranomaisten ja laivayhtiöiden yhteis- työ toimii hyvin, sanoo Kansainvälisen siir- tolaisuusjärjestön IOM:n Suomen maatoi- miston päällikkö Simo kohonen.
ihmiskauppa on toisen ihmisen haavoittuvan aseman hyväksikäyttöä ja itsemääräämisoikeuden riistoa.
18 MS // 1 • 2017
International Organization for Migration


































































































   16   17   18   19   20