Page 17 - Merimies 1/2017
P. 17

Llaivapalojen ehkäisyyn tehoa
aivapalojen ehkäisemiseen ja sam- minen on noussut vahvasti mietintään, muttamiseen haetaan uusia keinoja sillä 60 prosentissa tapauksista palo oli al- maailmanlaajuisesti. kanut sähkölaitteista. Panostaminen säh-
Kansainvälinen merenkulkujärjestö kölaitteiden turvallisuuden parantamiseen
IMOonpäättynytalkaatyöstääerityisesti ro-ro-matkustaja-alusten paloturvallisuut- ta. IMO etsii tapoja ehkäistä paloja ja minimoida palojen vaikutukset. Ajoneuvo- jen kehitys, esimerkiksi sähköautojen lisääntyminen, pakottaa tarkastelemaan käytössä olevienkin ro-ro-alusten palotur- vallisuutta.
Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA on sekin käsitellyt laivapaloja, erityisesti ro-ro-matkustaja-alusten kansipalojen tor- juntaa sekä palojen rajaamista ja sammut- tamista. Myös sähköturvallisuuden lisää-
katsotaankin kustannus-hyötysuhteeltaan tehokkaimmaksi toimeksi, kun yritetään vähentää laivapaloja.
Suomi on korostanut kansainvälisillä foorumeilla myös laivojen hyvän turvalli- suuskulttuurin merkitystä.
Euroopassa sattui vuosina 2010–2014
yhteensä 353 laivapaloa. Vakaviksi niistä
luokiteltiin kymmenesosa. Itämerellä
paloturvallisuus on parempi kuin Euroo-
pan muilla merialuilla. Laivatyypeistä palo-
jen uhka on suurin ro-ro-matkustaja-aluk-
sissa. turvaosaamistaan.
Näyttötutkinnon tekijät näyttämässä
Norstreamia kiitetty!
Suomalaisalus kunnostautui pelastusoperaatiossa
Boren M/s Norstreamin pelastus- toimet Englannin kanaalissa ovat keränneet ansaittua kiitosta.
Norstream pelasti uponneen rahtilaivan koko miehistön.
Fluvius Tamar -rahtilaivan 7-henkises- tä miehistöstä osa pääsi pelastuslautalle ennen laivan uppoamista, osa joutui ve- den varaan. Norstreamin väki auttoi me- rihätään joutuneet turvaan luotsiportin kautta.
Norstreamin miehistö sai Mayday-hätä- kutsun yön pimeydessä 14. tammikuuta. Kanaalissa oli tuulta 15–20 m/s ja aallon-
korkeus 3–4 metriä. Norstreamin miehet näkivät laivan nopean uppoamisen.
Pelastustyön jälkeen helikopteri toi pai- kalle lääkärin ja pelastuneet vietiin sairaa- laan. Pelastajina toimineiden jälkihoitoa varten alukselle saapui Suomen Merimies- kirkon pappi.
– Uskon, että suomalaisen aluksen mie- histön taito oli ensiarvoisen tärkeää ope- raation onnistumisen kannalta, Tra n me- renkulkujohtaja tuomas routa sanoo.
Routa pitää mahdollisena, että kansain- välinen merenkulkujärjestö IMO noteeraa tapahtuneen.
Media – Ilta-Sanomat mukaan lukien – hehkutti Norstreamin miehistön toimintaa.
2017 • 1 // MS 17
Kuvakaappaus Ilta-Sanomien verkkosivuilta
Jari Myllynen


































































































   15   16   17   18   19