Page 16 - Merimies 1/2017
P. 16

viimeinen loikka
puutteita esiin. Suhtautuminen pitää kään- tää. Samoin on lopetettava syntipukkien osoittelu, Boren turvallisuuspäällikkö tero haapalinna jyrähti hankkeen päätössemi- naarissa.
Väsymys paljastui isoksi riskitekijäksi merenkulkijoiden haastatteluissa. Lähes kaikki merenkulkijat kärsivät väsymykses- tä, joka lisääntyy työjakson kuluessa.
Uskalletaanko väsymystä tarkastella riskinä?
– Talous ja turvallisuus ovat usein vas- takkain. Halutaanko ja uskalletaanko tar- kastella, miten väsymys vaikuttaa?, meri- mieslääkäri päivi Miilunpalo kysyi.
Turvallisuuspohdinnoissa painotettiin myös vahinkojen ja onnettomuuksien jälki- hoitoa. Kun ikävää on sattunut, henkistä ensiapua pitää olla tarjolla. Monesti riittää ”hetipurku”, keskustelut kollegoiden kans- sa. Tarvittaessa purkukeskusteluissa voi- daan käyttää apuna ammattilaisia.
Merenkulun turvallisuuskulttuurin arviointi ja kehittäminen – parempaa turvallisuutta inhi- millisten tekijöiden hallinnalla. SeaSafety-lop- puraportti. Työterveyslaitos
Turvallisesti merellä. Me turvallisuuden tekijöi- nä. Opaskirjanen. Työterveyslaitos
turvalliseen
merenkulkuun
Ohjeistukset, auditoinnit ja katsastukset sujuvat. Mutta raportoinnissa ja henkilöstön mukaan otossa on vielä paljon parannettavaa. Inhimilliset tekijät on saatava paremmin hallintaan, jotta merenkulun turvallisuus paranee.
Näin summattiin laajassa SeaSafety-hankkeessa.
TEKSTI katariina kiviStö KUVAT kari hulkko
Merenkulun turvallisuus kiinnostaa. Seasafety-hankkeen loppuseminaari keräsi salin täyteen väkeä. Hanke tuotti raportin ja opaskirjasen.
–Merenkulussa on viimeinen turvalli- suusloikka vielä ottamatta, jos sitä vertaa muihin liikennemuotoihin, Trafin
osastopäällikkö Sanna Soininen sanoo. Soinisen mukaan inhimillistä näkökul- maa ja myönteistä turvallisuusajattelua on
vahvistettava.
– Entistä enemmän pitää raportoida sii-
tä, missä laivayhtiöt ja henkilöstö ovat on- nistuneet.
SeaSafety-hanke tuotti turvallisuusajat- telua tukevia työkaluja ja malleja laivayhti-
öille. Niiden avulla voidaan jatkossa käydä järjestelmällisesti läpi tapahtumia.
– Tämän hankkeen seurauksena rapor- toinnin laatu paranee, TallinkSiljan opera- tiivinen päällikkö jan valtonen uskoo.
Silmätikkuja ja syntipukkeja
Selvityksessä kysyttiin, joutuuko työntekijä silmätikuksi, jos hän raportoi poikkeamista (vaatimustenvastaisuus, läheltä piti -tilan- teet, onnettomuudet). Melkein 20 prosent- tia on sitä mieltä, että näin käy.
– Tämä porukka on traagisin. Liian moni luulee saavansa huonon maineen, jos ottaa
SeaSafety-hanke
• www.ttl. /seasafety
• kehitti merenkulun turvallisuus-
kulttuuria
• arvioi turvallisuusjohtamista
• kesti 11⁄2 vuotta
• varustamoista osallistuivat
TallinkSilja, Bore, Strömma Finland
• viranomaisista mukana mm. Tra ,
Työterveyslaitos, STM:n työsuoje- luosasto
16 MS // 1 • 2017


































































































   14   15   16   17   18