Page 27 - Merimies 1/2017
P. 27

rauman satama
laajenee ja syvenee
TEKSTI katariina kiviStö KUVAT jukka-pekka flander
lisää töitä
Raumalla satama on myös iso työpaikkakeskittymä. Noin 800–900 ihmistä saa päivittäisen leipänsä satamatoiminnoista. Yksi heistä on satamavalvoja Samuli Saimo.
– Me sataman työntekijät olemme tyytyväisiä, että satama laajenee. Työt lisääntyvät, kun Raumalle pääsee isompia laivoja isommissa lasteissa, Saimo iloitsee.
Merimies-Unioniin kuuluva Sai- mo katsoo, että muutokset on nähtävä mahdollisuutena. Toisaalta häntä mietityttää se, mitä tulevai- suus tuo henkilöstön edunvalvon- nan kannalta.
R aumalaiset eivät tiedä, kumpi on vanhempi -kaupunki vai satama. Mutta se tiedetään, että Rauman satama on ensi vuonna entistä
suurempi.
Satamassa ovat käynnissä isot muok-
kaustyöt. Syväväylää syvennetään 12 metrin kulkusyvyyteen ja nykyistä konttiterminaa- lia laajennetaan.
– Rauman satamaan satsataan sata mil- joonaa euroa, kun lasketaan yhteen valtion, sataman ja Europortsin osoittama rahoi- tus. Suurinvestointi hyödyttää koko Suo- men ulkomaankauppaa, Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja hannu asumalahti kertoo.
Vuosi 2016 ei mennyt satamassa aivan nappiin, sillä sen liikenne väheni 2,5 pro- senttia. Erityisesti paperin vienti laski. Sata-
massa käsiteltiin kaikkiaan 5,6 miljoonaa tonnia tavaraa ja 256 000 konttiyksikköä.
valoisia näkymiä
Parempaa on kuitenkin luvassa. Asuma- lahti uskoo, että Rauman satama pääsee tänä vuonna jälleen kasvun tielle. Odotuk- set kohdistuvat varsinkin nesteiden, sellun
Isompia laivoja isommissa lasteissa
ja sahatavaran vientiin. Tuontiliikenteessä kasvua ennakoidaan öljytuotteissa ja metalleissa.
Syvennetty väylä ja uudistettu kontti- terminaali on tarkoitus saada käyttöön vuoden 2018 alusta ja silloin Rauman kilpailuasema vahvistuu oleellisesti. Enää
suurtenkaan alusten ei tarvitse tulla Rau- malle vajaalastissa kuten toisinaan nyt.
Asumalahtea ilahduttavat paitsi oman sataman valoisat näkymät myös Suomen meriklusterin voimaantuminen. Kaikki osa- puolet hyötyvät meriteollisuuden tilauksista.
– Kovasti hyvältä näyttää. Risteilijöiden rakentaminen tuo myös satamaliikennettä. Pitkät tilauskannat antavat nuorille uskoa hakeutua meriteollisuuden ja merenkulun tehtäviin.
Osassa Rauman satamassa lastattavista rahtilaivoista liehuu Suomen lippu. Asuma- lahden mukaan näin on vastakin, jos Suo- men verotus pysyy kilpailukykyisenä. Huol- tovarmuus on sekin otettava huomioon.
– Suomi tarvitsee laivoja ja miehistöjä, jotka kykenevät toimimaan talviolosuh- teissa.
Toimitusjohtaja Hannu Asumalahti
on tyytyväinen, sillä Rauman sataman kilpailuasema paranee.
2017 • 1 // MS 27


































































































   25   26   27   28   29