Page 28 - Merimies 1/2017
P. 28

Tilattuna 10 uutta alusta
Suomen merenkulkua
vahvistettava
määrätietoisesti
– Suomalaisten varustamoiden alushankinnat on tuotu Suomen lipun
alle, alusten keski-ikä on alentunut, markkinaosuudet kasvaneet ja merenkulkijoiden työllisyys on voitu turvata. Suomalaisilla varustamoilla on nyt tilattuina yksin tai yhdessä muiden toimijoiden kanssa yli kymmenen uutta alusta.
– Kaikkiin tilattuihin uusiin aluksiin tu- lee joko LNG- tai biopolttoainetekniikka. Yhdessä meriklusterin kanssa ympäristöys- tävällisestä merenkulusta on tehtävä kilpai- luvalttimme kansainvälisillä markkinoilla, Voionmaa ja Ahlström vaativat.
Uusia ympäristöinvestointeja hankaloit- taa se, että pankit ovat varovaisia lainoit- tamaan alustilauksia. Varustamoyhdistys onkin esittänyt valtiovallalle alushankintata- kuiden laajempaa myöntämistä Finnveran kautta. Yhdistys vaatii myös siirtymistä merenkulun tukilainsäädännössä netto- palkkajärjestelmään. Lisäksi väylämaksujen määräaikaista alennusta tulisi jatkaa.
– Toivomme, että tuloksia tuottava yh- teistyö jatkuu elinkeino- ja työmarkkinapo- litiikassa. Suomella on tarve parantaa kan- sainvälistä edunvalvontaansa ympäristö- ja turvallisuusasioissa. Myös tämä vaatii eri tahojen yhteistyötä, työnantajien edustajat kirjoittavat.
Ulosliputettuna ollut Stena Arctica palasi Suomen lipun alle.
Stena Arcticalla liehuu taas Suomen lippu
M/t Stena Arctica on palannut Suo- men lipun alle. Raakaöljytankkeri on ollut viime vuodet ulosliputettuna.
Tammikuun lopussa Porvoossa alus vaihtoi Britannian lipun Suomen lippuun. Hoitovarustamo vaihtui brit- tiläisestä Northern Maritime Mana- gementista OSM Finlandiksi. Alus on Nesteen rahtauksessa
Paluun yhteydessä Stena Arctica sekamiehitettiin, sillä se ei kuulu OS- Min hoidossa oleviin huoltovarmuus- aluksiin.
Stena Arctica on maailman suurin 1A Super -jääluokiteltu öljytankkeri. 250 metriä pitkä alus pystyy kulke- maan omin voimin kevyehköissä jää- olosuhteissa.
Aluksen omistaa bermudalainen Glacia Limited.
Alun perin ruotsalainen alus seila- si Suomen lipun alla 2008-2013 ja oli kuolleelta painoltaan (117 099 tonnia) maamme suurin laiva.
N äin myönteisesti Suomen kauppamerenkulun tilaa ku- vaavat Suomen Varustamot ry:n puheenjohtaja tapani voionmaa ja varatoimitusjohtaja hans
valttina ympäristöystävällisyys
Merenkulkua on uudistettu ottaen samalla huomioon kiristyneet ympäristövaatimuk- set. Rikkidirektiivi vaati elinkeinolta isoja investointeja uuteen teknologiaan. Vuonna
2021 ja sen jälkeen rakennettavien uu- sien alusten tulee täyttää rikkivaati- musten lisäksi uu- det Tier III -tason typpivaatimukset,
jotka vähentävät typenoksidipäästöjä 80 prosentilla. Lähivuosina investoidaan myös painolastivesien käsittelylaitteistoi- hin sekä harmaan ja mustan veden tehok- kaampaan talteenottoon.
ahlström (kirjoitus
Pullopostissa nro 41).
Varustamoyhdistyk-
sen johto katsoo,
että parannus joh-
tuu kilpailukykyä
vahvistaneista ra-
kennemuutoksista. Niitä ovat muun muas- sasekamiehityssopimuksetsekätonnisto- verolaki. Lisäksi työvoimakustannusten alentamista on jatkettu palauttamalla sivu- kuluja työnantajille.
Ympäristöystävällisestä merenkulusta
on tehtävä kilpailuvalttimme.
28 MS // 1 • 2017
Peter Titmuss / Shutterstock, Inc.


































































































   26   27   28   29   30