Page 40 - Merimies 1/2017
P. 40

autonoma fartyg kommer – långsamt
Fjärrstyrda fartyg kommer. Det är dock fortfarande oklart vilket årtionden de tas i bruk globalt sett.
TEXT eija kallionieMi BILD rollS-royce
P å propellertillverkaren Rolls-Royce har man fördjupat sig i autonoma fartyg de senaste tre-fyra åren. Målet med bolagets projekt Aawa är inte ännu ett helt autonomt fartyg, utan syftet är att testa teknologier och extraauto-
matiserade produkter.
Rolls-Royce utvecklingschef esa jokioi-
nen berättar att syftet med den närmaste tidens teknologiska utveckling är att under- lätta och effektivisera sjömännens arbete och förbättra säkerheten.
Jokioinen talar hellre om autonoma, el- ler fjärrstyrda, fartyg än om obemannade fartyg.
– I min värld  nns det inga fartyg som går helt av sig själv. Åtminstone fjärropera- tören följer det och styr det vid behov från
När det gäller
autonoma
långfärdsfartyg talar
man om 2030–2040-talet.
en fjärrcentral. Arbetet för yttas från farty- get till någon annanstans, säger Jokioinen om framtiden.
Autonoma fartyg styrs från en fjärrcentral.
– Först kommer dock redan existerande bryggvakter, verktyg och navigationen att automatiseras ytterligare. Eventuellt kom- mer det ganska snabbt att komma system som sköter t.ex. miljöobservationer på an- dra sätt än idag.
Automation avancerar längs samma väg som inom luftfarten Digitaliseringsdirektör Mikko tepponen vid affärsenheten Services på Wärtsilä säger att för dem är vägen mot autonoma fartyg intressantare än själva fartygen.
– När det gäller autonoma långfärdsfar- tyg talar man absolut inte om 2020-talet, utan 2030–2040-talet. Vi är övertygade om att det även kommer att  nnas människor på fartygen under den överskådliga framti- den, tror Tepponen.
Han tror att automationsutvecklingen inom sjöfarten följer den inom luftfarten, att tekniken kommer att ge kaptenen och andra på bryggan  er verktyg. Människans kontrollerande roll kommer att förvandlas till problemlösare – som det är för piloter.
Tepponen förutspår att man under de följande fem åren kommer att ha kommit långt när det gäller att undvika mänskliga fel inom styrning. Visionen för den närmas- te tiden är t.ex. att fartyget dockar sig själv genom en knapptryckning.
– Säkerhet och undvikande av mänskli- ga fel styr utvecklingen mest. Därefter kommer effektivitet.
40 MS // 1 • 2017


































































































   38   39   40   41   42