Page 39 - Merimies 1/2017
P. 39

Tero och Turo funderar över den tekniska utvecklingen
ändringar kommer, men inte än
På rederierna har man inte alls gått igenom framstegen inom automatisering med personalen. – Inte vad jag vet i alla fall, säger såväl Viking Lines huvudförtroendeman Tero Palokoski som OSM:s huvudförtroendeman Turo Ihalainen.
Förtroendemännen har själva funde- rat över den tekniska utvecklingen och robotar och även pratat om det med andra på jobbet.
minskad personal i sikte
Enligt Tero Palokoski ser man inte robotise- ring som ett hot mot sjöpersonalen på Vi- king Line nu eller i framtiden.
– Men vem vet vart världen är på väg. När TallinkSilja lanserar sin nybyggnation kommer de att ha en modell där fartyget förtöjs automatiskt. Vi får väl se hur det fungerar, säger Palokoski.
Han anser att man helt enkelt måste an- passa sig till automatisering, om det kom-
Tero Palokoski är säker på att man betjänar kunder på fartygen även i fortsättningen.
mer till sjöfarten. Det är svårt att förbereda sig.
– Det är klart att man försökt utveckla automatiseringen vid nybyggnationer, inte minst för att skära ner på personalen.
Svårt att tro att passagerarfartygen skulle lämnas utan besättning.
Palokoski tycker att den tekniska utve- cklingen i sig är intressant. Han tror inte att det är omöjligt att fraktfartygen i framtiden
Turo Ihalainen antar, att ännu mera tekniska kunskaper kommer att krävas.
kommer att åka mellan hamnar helt utan besättning.
– Jag har ju sett dokumentärer där navige- ringen och styrningen är helt automatiserad. På passagerarfartygen kommer man även i fortsättningen att betjäna kunder, de kommer inte att bli utan besättning. Jag har svårt att tänka mig något annat, åtminstone i nuläget.
Förbindelserna med land är dyra
– På fartygen har vi undrat hur tekniken skulle fungera om inte en enda person ar- betade på fartyget, berättar Turo Ihalainen.
Det visar sig med tiden, men Ihalainen gissar att det kan ta tiotals år innan sjöfart- sförfattningarna ändras även om tekniken skulle  nnas.
Han jämför det med datakommunika- tionen.
– Enligt redarna är dagens datakommu- nikationsförbindelser vansinnigt dyra för fartygen. Förbindelserna är så långsamma att man har tur om man kan sköta sina ci- vila ärenden via nätet. Det skulle alltså bli ganska dyrt att sköta fartyget från land med dessa priser.
Ihalainen antar att den ökade automati- seringen på fartygen kommer att kräva ännu mer tekniska kunskaper, såvida inte extrare- sursen sköts från land på något sätt.
2017 • 1 // MS 39


































































































   37   38   39   40   41