Page 6 - Merimies 2/2017
P. 6

Merimies-Unionin solmimia
työehtosopimuksia
Rannikko- ja sisävesiliikenteen miehistön ja päällystön sopimukset, neuvottelutulos 7.2.2017
Koululaiva Katariina, neuvottelutulos 10.2.2017
Mopro Oy, neuvottelutulos 14.2.2017
Fin-Terpuu, neuvottelutulos 14.2.2017
VG-Shipping, kotimaanliikenteen merenmittausretkikunnat, neuvottelutulos 15.2.2017 Meritaito, väyläalukset, hinaajien päällystö ja ns. vanha pääsopimus,
neuvottelutulos 17.2.2017
Suomenlinnan Liikenne miehistön ja päällystön sopimus, neuvottelutulos 17.2.2017
Finnlines Oyj, terminaalityöntekijät (ex. Finnlink), neuvottelutulos 21.2.2017
Ansgar Ab, neuvottelutulos 27.2.2017
Archipelago Lines Oy, neuvottelutulos 28.2.2017
Kuljetus-Savolainen Oy, neuvottelutulos 28.2.2017
Kemin Satama, matkailujäänmurtaja Sampo, miehistön ja päällystön sopimukset, neuvottelutulos 28.2.2017
Ahvenanmaan maakuntahallitus, koululaiva Michael Sars, neuvottelutulos 2.3.2017 Arctia Karhu, neuvottelutulos 3.3.2017
Kemin Matkailu, matkailujäänmurtaja Sampon taloushenkilökunta, neuvottelutulos 8.3.2017
Kesamonsaaren yksityistiekunnan sopimus, neuvottelutulos 8.3.2017 Nordic Jetline Finland Oy, neuvottelutulos 17.3.2017
Sundqvist Investments Ab, neuvottelutulos 23.3.2017
Raahen Meriapu 14.3.2017
sopimuksesta sovittiin, että ne pyritään yhdistämään sopimuskaudella kaikkia työntekijäryhmiä koskeviksi.
Puheenjohtaja: Asetelma alkaa muuttua
Merimies-Unionin puheenjohtaja simo Zit- ting kertoo, että useimmat sopimuksista syntyivät suuremmitta ongelmitta. Muuta- massa tapauksessa työnantajan kanssa jouduttiin kuitenkin tahkomaan tiukasti.
Ratkaisut noudattavat samaa linjaa kuin muidenkin liittojen työehtosopimukset. Suomessa on poikkeustilanne, kun tämä vuosi mennään 0-kierroksella eli palkat py- syvät ennallaan.
– Suomi saa kilpailuetua, mutta palkat eivät voi loputtomiin pysyä paikoillaan. Nollalinja joutaa jo historiaan. Jatkossa neuvotteluissa on toisen tyyppinen asetel- ma, Zitting sanoo.
Zittingin mukaan Unioni seuraa tarkoin vientiliittojen tulevaa sopimuskierrosta. Huomiota on syytä kiinnittää myös Ruotsin työmarkkinatilanteeseen. Naapurimaan tär- keimmät ammattiliitot ovat tehneet työnan- tajan kanssa kolmevuotisen ratkaisun, joka sisältää palkkojen 6,5 prosentin nousun. Vuodessa palkat kohoavat näin ollen yli 2 prosentilla.
Lauttamiesten kanta:
Kohtuullinen sopimus
S uomenlinnan liikenteen lauttojen luottamusmies jukka korpinen pitää porukkansa työehtosopi-
musta kohtalaisen hyvänä. 0-sopimus tuli, kuten muillekin kuin me- rimiehille. Palkankorotuksia ei ole luvassa,
mutta ei sen suurempia menetyksiäkään.
– Sopimus on odotusten mukainen, ai-
van kohtuullinen, Korpinen kuittaa. Luottamusmies ja kansimies tulkitsee porukkansa tuntoja niin, että tilanne ym-
märretään ja sopimukseen tyydytään.
Suomenlinnan lautoilla työskentelevien  iliksiä kohottavat hyvät työllisyysnäkymät. – Ajot todennäköisesti lisääntyvät ja miehistöäkin tarvitaan lisää, koska Suo-
menlinnan kävijämäärät kasvavat.
Viime vuonna Suomenlinnaan tehtiin
kaksi miljoonaa matkaa.
Porukka pysyy
Asiat eivät ole aina olleet yhtä hyvin. 10–15 vuotta sitten lauttojen työntekijöitä vähen- nettiin. Mutta ne, jotka jäivät, ovat pysy-
neet. Paikkoja ei ole juuri vapautunut.
– Hyvin on porukka viihtynyt. Meille otettiin viimeksi vakituinen kansimies 25
vuotta sitten.
Nyt eläköitymisiä alkaa tulla ja sukupol-
venvaihdos käynnistyä.
Kesäsijaisia on ollut helppo löytää, mikä
viittaa siihen, että lähtijöiden paikat saa- daan täytettyä motivoituneilla tekijöillä.
– Nuoresta, merille tähyävästä nuoresta lauttatyö saattaa tuntua sahaamiselta. Mut- ta toisaalta ei tarvitse olla kiinni, pääsee päi-
6 MS // 2 • 2017


































































































   4   5   6   7   8