Page 7 - Merimies 2/2017
P. 7

Tom Dannbergilla on edessä kiireinen kesä. Suomenlinnan matkailijamäärät kasvavat kaiken aikaa.
34 vuotta. Työ on väenpaljouden vuoksi elä- väistä. Ruotsin ja englannin taitojakin pää- see käyttämään, sillä turisteja on jo enem- män kuin kantaväestöä.
– Kun on tänne tullut, ei enää pois osaa lähteä.
Vuodet täynnä – kiitos!
Kansimies Yrjö Pellikkaa uusi työehtosopi- mus ei enää hetkauta. Pellikka seilasi vii- meisen työreissunsa maaliskuun viimeise- nä päivänä. Takana on lähes 44 vuoden työrupeama lauttaliikenteessä.
Tässä tilanteessa voi olla tyytyväinen.
Pellikka hoiti vihoviimeisen työvuoronsa rauhalliseen tyyliinsä Suomenlinnan huolto- lautan Ehrensvärdin tuuraavana kipparina.
Omien sanojensa mukaan ”lätäkössä” merimiehenä toiminut Pellikka on pitänyt työstään.
Vaihtelua on riittänyt. Bonusta on saada nauttia Helsingin rantamaisemista eri vuo- denaikoina. Sekä matkustajat että työtoverit ovat olleet mukavia. Työnantajakin saa kiitos- ta väen huomioimisesta. Virkistyspäivät ja joululounaat ovat kuuluneet vuodenkiertoon.
Kunhan työnantajan tarjoamat lähtö- kahvit oli juotu, Pellikka otti suunnan lem- piharrastuksensa eli kalastuksen pariin. Pilkkijäitä oli vielä löydettävissä.
vittäin kotiin, itsekin aikanaan perhesyistä työpaikkansa valinnut Korpinen pohtii.
Parempien aikojen toivossa
Kansimies tom dannberg toteaa hänkin, että työehtosopimukseen voi olla tässä ti- lanteessa tyytyväinen.
– Täytyy toivoa, että sekä ajat että edut paranevat.
Dannberg iloitsee kesäaikaan siirtymi- sestä, koska huhtikuun alusta Suomenlin- nan matkustajalautalla on kaksi kansimies- tä vuoroa kohti.
– Nykyisin lautalla on kautta vuoden jul- metusti ihmisiä. Talvellakin saisi olla kaksi kansimiestä.
Dannberg on useimpien työtovereiden tavoin viihtynyt lauttahommissa pitkään,
Yrjö Pellikan tunnelmat ovat hieman haikeat viimeisenä työpäivänä ennen eläkkeelle lähtöä. Takana on 44 vuotta lauttahommissa.
2017 • 2 // MS 7


































































































   5   6   7   8   9