Page 5 - Merimies 2/2017
P. 5

Jokunen kotimaanliikenteen tes vaati pitkän väännön
Unioni neuvotellut
pienille aloille
uudet työehtosopimukset
Merimies-Unioni on neuvotellut työehtosopimuksia kotimaan liikenteen sopimusaloille.
Koko alkuvuoden käydyissä neuvotteluissa on saatu solmittua työantajayhdistysten ja järjestäytymättömien työnantajien kanssa sopimuksia, jotka vastaavat pitkälti Unionin pääsopimusalojen ratkaisuja.
Kotimaan matkustaja-alusliikenteen työehtosopimus, Suomen Lauttaliikenteen maantielauttoja koskeva sopimus sekä Saaristovarustamon yhteysalussopimus vaativat kovimman väännön. Neuvottelut niistä jatkuivat vielä huhtikuun alussa.
TEKSTI katariina kivistö ja satu silta KUVAT kari hulkko, jukka-Pekka Flander
Ulkomaanliikenteen kaup- pa-aluksille ja matkusta- ja-aluksille sekä jäänmurtajil- le ja monitoimimurtajille syntyivät jo viime kesänä kak-
sivuotiset työehtosopimukset. Nämä Meri- mies-Unionin pääsopimusalojen sopimuk- set ovat kiky-sopimuksen mukaisia.
Pienten sopimusalojen sopimusten teko jätettiin tuolloin myöhemmäksi. Nämä sopi- mukset olivat voimassa tämän vuoden hel- mikuun loppuun asti. Useimmat sopimuk- set saatiin maaliin viimeistään maaliskuussa.
Kaksivuotiset sopimukset pienin parannuksin
Neuvotteluiden lähtökohtana olivat samat periaatteet kuin ulkomaanliikenteen sopi- musaloilla eli kaksivuotinen sopimus, jos- sa ensimmäinen vuosi ilman palkankoro- tuksia, vuoden 2018 palkankorotukset yleisen linjan mukaan ja luontoisetujen ko- rotukset entiseen tapaan. Sopimukset syn- tyivät pääosin tämän mukaisesti, joskin muutama pieni sopimus tehtiin vain yh- deksi vuodeksi.
Sopimuksiin saatiin laajennus lähiomai- sia koskevaan listaan (omat isovanhem- mat otettiin mukaan) sekä tarkennus siitä, että vuosiloma annetaan täysinä päiviä.
Lisäksi eräissä sopimusneuvotteluissa otettiin huomioon jokin tietty, juuri sitä alaa hiertävä asia. Osasta päästiin sopi- mukseen, osaa selvittämään perustettiin työryhmä tai työryhmiä. Ne yrittävät päästä sopimuskauden aikana työnantajan kansa yhteisymmärrykseen ongelmasta tai sopi- muskohdan soveltamisesta. Esimerkiksi
Jatkossa nollalinja joutaa historiaan.
satamajäänmurtoa koskevaan sopimuk- seen todettiin, että valmius voidaan toteut- taa myös matkapuhelimella tai muulla tek- nisellä apuvälineellä.
Päällystöliitot mukana useimmissa
Maantielautoille ja yhteysaluksille neuvotel- laan työehtosopimusten yhdistämistä.
Lauttaliikenteen luottamusmiehet kokoontuivat Helsinkiin pohtimaan neuvottelutilannetta. Neuvonpidossa Timo Grönlund (vas.), Jan Eriksson, Tom Olin, Owe Berg, Jouko Tiensuu ja Roger Sandberg.
Tavoitteena on saada alalle yksi työehtosopi- mus, joka koskee sekä päällystöä että miehistöä. Tämä sekä kotimaan matkusta- ja-alusliikenteen sopimus olivat vielä teke- mättä lehden painoon mennessä.
Merimies-Unioni on neuvotellut useim- mista pienistä työehtosopimuksista yhdes- sä Konepäällystöliiton ja Laivanpäällystölii- ton kanssa. Osa sopimuksista on joko yhteisiä tai rinnakkaisia päällystöliitojen kanssa. Muutamasta rinnakkaisesta
2017 • 2 // MS 5


































































































   3   4   5   6   7