Page 9 - MS 3 2017
P. 9

lualan muissa, jo solmituissa työehtosopi- muksissa. Saaristovarustamon yhteysaluksia koskevaan työehtosopimukseen sovittiin sen lisäksi tarkennukset vuorokautisesta takuu- palkkaan sisältyvästä ylityöstä sekä arkipy- hien korvauksista.
Liitot eivät suostuneet palkkaleikkauksiin
Suomen Lauttaliikenne Oy:n pyrkimyksenä oli saada maantielautojen uusien työnteki- jöiden työvoimakustannuksiin 20-30 pro- sentin säästöt. Ne olisi toteutettu käytännössä leikkaamalla uusien työnteki- jöiden palkkoja.
Laivanpäällystöliitto, Konepäällystöliitto ja Merimies-Unioni eivät ole olleet valmiita näin mittaviin leikkauksiin, vaan esittivät maltillisempia, pitkän siirtymäjakson aika- na toteutuvia säästöjä. Erimielisyydet olivat niin suuria, että ne johtivat työkiistaan. Työntekijäliitot jättivät lakkovaroituksen ja kiistaa alettiin selvittää valtakunnansovitte- lija Minna helteen johdolla.
Ammattiliitot ovat takavuosina hyväk- syneet säästöjä yhteysalusten henkilöstö- menoihin, koska silloin kilpailutilanne oli vaikea. Nyt työnantaja ajoi vastaavia sääs-
töjä maantielautoille, vaikka varustamon toiminta on ollut jo usean vuoden kannat- tavaa.
Näkemyseroja oli myös yhteysaluksilla tehtävän ylityön laskentaperusteista. Työn- tekijöiden edustajat lähtivät siitä, että yli- työt tulee laskea samalla tavoin kuin alalla yleensä. Työnantaja puolestaan halusi, että ylityön hinta yhteysaluksilla olisi huomatta- vasti alhaisempi kuin maantielautoilla ja kilpailijoilla.
Suomen Lauttaliikenne -konsernia (Fin- ferries)edustavantyöantajaliitonPaltanal- kuperäisenä tavoitteena oli saada saaristolii- kenteeseen yksi, yhdistetty työehtosopimus, jolla olisi korvannut helmikuun lopussa 2017 päättyneet saariston yhteysaluksia ja maantielauttoja koskevat erilliset työehtoso- pimukset. Palta kuitenkin vetäytyi neuvotte- luista niiden alkuvaiheessa.
Merimies-Unionin asiantuntija satu sil- ta kummeksuu neuvottelujen hankaloitta- mista. Tulos saatiin lopulta uudistamalla entiset sopimukset. Sopimusten yhdistä- mistä ryhdytään selvittämään työryhmäs- sä. Yhdistetty sopimus on Unioninkin ta- voite, kunhan se toteutetaan heikentämättä työntekijöiden etuja.
Yksi sopimus puuttuu
Käyty työehtosopimuskierros on Merimies-Unionin osalta pää- töksessä yhtä sopimusta lukuun ottamatta. Tekemättä on vielä kotimaanliikenteen matkustaja- alussopimus.
Vääntö oli Fkova
inferriesin lauttojen ja yhteys- alusten pääluottamusmies jan eriksson on tyytyväinen, että sopu syntyi.
Erikssonin mukaan tilanne riitaan- tui, koska näkemykset olivat edelleen kaukana, vaikka sopimusten yhdistä- misestä oli neuvoteltu kahdeksan kuukautta.
– Lakko ei ollut kummankaan osapuolen intressissä. Mutta lak- kouhka oli työntekijöiden ainoa pai- nostuskeino. Finferries tekee hyvää tulosta. Kyllä sen pitää maksaa työn- tekijöille käypää palkkaa, pääluotta- musmies sanoo.
Eriksson oli ensimmäistä kertaa mukana sovittelussa valtakunnanso- vittelijan toimistolla.
– Hyvät hermot ja hyvät perslihak- set sovittelussa tarvitaan.
Eriksson tarvitsi myös pesulapal- veluita ja pesi nyrkkipyykkiäkin, sillä Paraisten mies ei ollut osannut pa- katessaan varautua monipäiväisiksi ja -öisiksi venyneisiin sovitteluistun- toihin.
Saaristoliikenteen työehtosopimusten yhdistämistä selvitetään työryhmässä.
2017 • 3 // MS 9


































































































   7   8   9   10   11