Page 36 - Merimies 4 2017
P. 36

rutten Vasa–Umeå
• Sträckan mellan städerna är cirka 80 km.
• Resan över Kvarken med Wasa Express tar 41⁄2 timme.
• Världens nordligaste passagerarfärjeförbindelse som fungerar året runt.
hör enligt honom till. Och mitt i allt jäktet är en god laganda guld värd.
Det behövs attityd
Fartygsvärdinnan Carina hovi på à la car- te-restaurangen instämmer i att det jobba- des hårt.
– Vissa dagar kunde det kännas som att det till och med var lite för mycket. Det är lättare att orka när man vet att säsongen är kort. Men attityd krävs det att man har!
På de mest fullbokade turerna skiftade personalen mellan olika arbetsställen allt efter behov.
Personalen skiftade mellan olika arbetsställen.
En bra sida med den här rotationen är att man får se och lära sig många arbets- uppgifter. Däremot är det ett minus att man hamnar ur elden i elden, alltid till det mest hektiska arbetsstället.
Att backa tog tid
– Man kan nog inte säga annat om somma- ren än att den var hektisk. Det var bråttom hela tiden. Frakterna har ökat väldigt myck- et, summerar matros panu pollari.
Ibland drog lastningen ut på tiden med för- senad avgång som följd. En svårighet är att fordonen är tvungna att backa ombord på Wasa Express däck.
– Om man avgår sent, så avgår man sent ... Vad göra om chauffören inte kan backa?
Också Pollari, som är vice förtroende- man på däckssidan, berömmer arbetskli- matet ombord. Med bra anda klarar man också brådska.
– Visst ska det vara tempo när det är sesong, säger Olli Pekkola (till vänster) och Juha Porko.
– Det var bråttom hela tiden, berättar Panu Pollari om sommaren.
”Alla med i talkot”
Vår personal klarade sig lysande. Ett helt otroligt gäng, säger peter ståhlberg som är verkställande di- rektör för Wasaline.
Han säger sig fortfarande vara så mycket sjöman att han vet hur det är på somrarna.
Tra ken på rutten Vasa–Umeå är excep- tionellt säsongsbetonad. Mest hektiskt är det under några sommarveckor. Annars är det full fart närmast på veckosluten.
Enligt Ståhlberg upplever och hanterar olika personer brådska på olika sätt.
– Man får be om hjälp. Och ganska bra med tid för återhämtning  nns det.
Peter Ståhlberg säger att hela fartygsperso- nalen har bidragit med insatser över avdel- ningsgränserna. Alla var med i talkot. Till exempel restaurangcheferna och intenden- terna har deltagit i ”golvarbetet”.
Bolagets värden  nns uppsatta på tav- lor på Wasa Express. Värden som rör per- sonalen  nns inte med, men verkställan- de direktören berättar vilket som är det viktigaste värdet i bolagets personal- politik.
– Kommunikationen är viktig. Man ska lyssna och diskutera. Den vägen når man vanligtvis samförstånd.
I höst utlovas vissa konkreta förbättringar då renoveringen av personalhytterna på- börjas. Avsikten är också att förbättra inter- netförbindelserna.
36 MS // 4 • 2017
Wasaline


































































































   34   35   36   37   38