Page 26 - Merimies 5 2017
P. 26

                 Välimerellä seilannut
m/s Finneagle myytiin ulkomaille
– alukselta ei irtisanottu yhtäkään Merimies-Unionin jäsentä ja kaikki saivat töitä varustamon muilta laivoilta
Finnlines-varustamo myi M/s Finneagle -aluksen syyskuussa, jonka johdosta varustamossa käynnistyivät yt- neuvottelut koskien kaikkia aluksia. Yt-neuvotteluiden lopputulos on Merimies-Unionin jäsenten osalta hyvä, sillä kaikille pystyttiin järjestämään töitä varustamon muilta aluksilta.
m/s Finneagle yritettiin myydä jo edelli- senä kesänä, mutta se ei käynyt kaupaksi. Tieto aluksen myynnistä vuotta myöhem- min saapui osalle henkilökuntaa näin ollen yllätyksenä, koska laivakaupoista ei tiedote- ta etukäteen. Yt-neuvottelut koskivat kaik- kia Finnlinesin laivoja, eivätkä vain siis M/s Finneaglen henkilökuntaa. Yt-neuvottelut kestivät lakisääteiset kuusi viikkoa.
”On luonnollista, että yhtiöllä on oikeus myydä laivojaan, mutta työntekijänä olisi mukavampi saada hyvissä ajoin enemmän tietoa siitä, onko enää jatkossa töitä aluk- sella – tai edes koko varustamossa”, kuvai- lee eräs M/s Finneglen miehistön jäsen tunnelmia yt-neuvotteluiden aikana.
Päättyneet yt-neuvottelut olivat miehistöl- le raskasta aikaa, mutta onneksi niiden lopputulema oli lopulta onnellinen. Mar- raskuun alussa kuultiin uutisia, että yhtä- kään miehistön – ja Merimies-Unionin jä- sentä – ei irtisanota M/s Finneagle -alukselta. Finneaglella työskennelleille tarjottiin töitä varustamon muilta aluksil- ta. Osalle heistä pystyttiin järjestämään omaa työtä vastaava toimi, osalle jotakin muuta työtä.
Yt-neuvotteluiden johdosta vakanssi- muutoksia tuli myös mm. M/s Finnfellow- alukselle, mutta kaikille on pystytty järjestämään työtä varustamon muilta aluksilta.
 m/s Finneagle rakennettiin
vuonna 1999. Ro-ro-alus seilasi pitkään Naantali-Kapellskär -reitillä Ruotsin li- pun alla. Lisäksi se liikennöi joitakin vuo- sia Travemündestä Malmöhön. Alus lipu- tettiin Ruotsista Suomen lipun alle vuonna 2012, jolloin se palasi takaisin Naantali-Kapellskär -linjalle.
Alus liikennöi Välimerellä Barcelo- na-Tanger -reitillä viime vuoden heinä- kuusta lokakuuhun. Loppusyksyn 2016 ja talven 2017 alus liikennöi väliä Naanta- li-Kapellskär. Tämän vuoden maalis- kuussa M/s Finneagle meni Telakalle Puolaan, jos se lähti Välimerelle kesä- kuussa ja ajoi linjaa Savona-Barcelo- na-Tanger syyskuuhun asti, josta alus palasi Remontovan telakalle Gdanskiin Puolaan, jossa alus luovutettiin uusille omistajille.
  alUksen ollessa Välimeren liiken- teessä, sillä oli päällä suomalainen mie- histö (vähän reilu 30 henkeä), jonka li- säksi aluksella työskenteli italialaista ja marokkolaista henkilökuntaa noin pari- kymmentä henkeä. Koko miehistön suuruus oli siis noin 55 henkeä.
Suomalaisilla työntekijöillä oli tois- taiseksi voimassa olevat työsuhteet ja ulkomaalaisilla määräaikaiset, seitse- män kuukauden mittaiset työsuhteet. Ulkomaalaisilla työntekijöillä oli muu- toin sama työehtosopimus ja palkkaus kuin suomalaisilla työntekijöillä.
26 MS // 5 • 2017





















































































   24   25   26   27   28