Page 45 - Merimies 5 2017
P. 45

                 Nätuppkopplingar fungerar inte i närvatten
på FortBildningskUrsen för förtroendemän kom det fram att nätuppkopplingarna inte fungerar till havs på rederiernas alla fartyg. Så är det till exempel på Eckerö li- nes M/s Finlandia.
Nätuppkopplingen brister helt ute på havet mellan Helsingfors och Tallinn. Det är otroligt med tan- ke på att städerna ligger 70 km från varandra, vi seglar inte i avlägsna vatten“.
Att nätuppkopplingen inte fun- gerar förorsakar bekymmer för så- väl personal som passagerare.
”Skype fungerar till exempel inte, och det går inte att skicka Whats- App-meddelanden. Många passage- rare skulle gärna se på  lmer och lyssna på musik under resan. Net-  ix, Viaplay, Youtube och Spotify be- höver alla en fungerande nätupp- koppling för att fungera.“
Att nätuppkopplingen brister – eller försvinner helt – berör inte en- bart besättningen, utan även passa- gerare. Av den orsaken skulle det vara bra för rederierna att satsa or- dentligt på en fungerande nätupp- koppling.
Att bygga upp ett fungerande nät är en liten satsning för rederierna. Världen fungerar kring internet. Det gäller automatisering av fartyg och virtualteknologi, samt fjärrstyrning av fartyg.
”Det är intressant att följa med och fundera kring automatisering av fartyg då man inte klarar av att bygga upp ett fungerande nät på alla fartyg på en så kort sträcka som mellan Helsingfors och Tal- linn.“
 Sjömän är åtminstone inte än bekymrade över förvärvet.
”Det hotas hela tiden förvärv och ut-  aggning någonstans. Så är sjöfart beskaf- fat. Oberoende av förändringar fortsätter
verksamheten“, säger förtroendemännen som förhåller sig lugnt till nyheterna inom branschen.
Långvarig dockning och samarbetsförhandlingar det mest
akuta problemet
M/s Baltic Princess som seglar Åbo-linjen kommer att dockas i Gdansk 10. januari och förväntas börja tra kera igen 22. februari. Fartyget är uppskattas vara dockat sex veckor. I samband med dockningen förnyas allmänna utrymmen och en del för- ändringar kommer även passagerare att se, berättar rederiet. även grundligt tekniskt underhåll kommer att utföras.
”I rederiet pågår för närvarande samar- betsförhandlingar gällande dockningen. Vi är tvungna att fundera hur vi får folk place- rade på andra fartyg under den tiden. M/s Galaxy kommer att ersätta Princess på Åbo-linjen under dockningen.
En dockning på sex veckor är en relativt lång tid och kan påverka den enskilda ar- betstagarens personliga ekonomi.
”Hyra och lån måste betalas varje må- nad och dessutom måste det bli pengar kvar till att leva.“
Samarbetsförhandlingarna på TallinkSilja beträffande dockningen avslutas 5.12.2017.
 Eckerö-rederiets rederispeci ka möte.
Juristen Sannaleena Kallio och Arctia Shippings förtroendemän vid ett rederispeci kt möte.
    Sjöman, kolla noggrant dina löneutdrag – det förekommer brister i rederiers löneberäkningssystem!
löneBeräkningssystemen förnyas som bäst i många rederier. Systemens li- censer har gått ut, eller också avslutas stöd av systemen, och följaktligen är rede- rier tvungna att tidvis förnya sina system. En del rederier har redan övergått till de nya systemen, till andra är de först på kommande.
Sjömans-Unionen har blivit underrätta- de om  era löneutdrag där lönen beräknats fel på grund av ”förnyande av systemet“.
Det verkar som om man gjort upp felaktiga formler där sjömän kan få för lite något till- lägg eller också utbetalas tilläggen inte alls. Sjömans-Unionen har bett rederier åtgärda sina löneberäkningssystem.
På grund av fel i löneberäkningssyste- men uppmanar Sjömans-Unionen sina medlemmar att kolla igenom sina löneut- drag och reklamera löner som utbetalats fel. På fartyg kan förtroendemannen hjälpa till med att lösa eventuella problem.
2017 • 5 // MS 45









































































   43   44   45   46   47