Page 11 - Merimies 1 2018
P. 11

                Nykyisen kiertämisjärjestelmän seuraukset:
T yöntekijöiden kiertämisjärjestelmän vaikutuksia ei ole varmasti ymmär- retty varustamossa, toteaa Viking
Grace -aluksella myyjänä toimiva Beda Männistö.
”Kukaan ei ole pystynyt osoittamaan lu- kuja, mitä kiertämisjärjestelmällä voite- taan. Scheemat eivät ole inhimillisimmästä päästä: ihmiset ovat ärtyneitä, väsyneitä ja stressaantuneita. Sairaslomien määrät ovat kasvaneet”, Männistö kertoo myös nuorempien työntekijöiden väsyneen työ- pisteestä toiseen juoksemisessa.
Tällä hetkellä työntekijöitä kierrätetään ravintolaosaston ja tax-free:n eri työpisteis- sä. Työntekijä voi työskennellä esimerkiksi pari tuntia yhdessä työpisteessä, esimer- kiksi ravintolassa, siirtyy sieltä seuraavaksi toiseen ravintolaan ja päivän päätteeksi vielä tax-free:hen.
”Kiertäminen ei palvele myöskään osas- toa, jos työntekijät käyvät siellä vain kaksi tai kolme tuntia kääntymässä. Kuka enää
Kiertäminen ei
palvele Männistön
mielestä ketään:
ei työntekijää, ei työnantajaa ja vähiten asiakasta.
haluaa ottaa vastuuta osastosta tai työstä ylipäätään. Minusta tuntuukin, että palve- lun laatu kärsii ja menee alaspäin, kun työntekijät joutuvat asiakaspalvelutehtä- viin, joihin heillä ei ole koulutusta tai am- mattitaitoa. Valitettavasti se näkyy ulospäin myös asiakkaille.
”Tax-free:ssä kampanjat ja tarjoukset se- kä tuotteiden sijoittelu vaihtuvat todella usein, eikä ravintolatyöntekijällä ole tietoa tuotteistamme, koska hän ei ole alan am- mattilainen. Matkustajalaivoilla asiakkaat odottavat esimerkiksi kauneudenhoitotuot- teista laadukasta palvelua ja tietoa.”
Männistö kertoo matkustaneensa taan- noin itse varustamon toisella laivalla va- paa-ajan matkallaan. Vieraillessaan laiva- myymälässä hän seurasi sivusta, kun
asiakas kysyi myyjältä tietoa eräästä tuot- teesta. Myyjä vastasi hänelle, että hän ei tie- dä asiasta mitään, koska hän on tullut osas- tolle vain eräältä toiselta osastolta tuuraamaan. Erässä toisessa tapauksessa asiakas oli kysynyt  ne dining -ravintolassa tarjoilijalta tietoa viineistä. Vikaeeraava tar- joilija oli tokaissut kummankin viinin ole- van ”ihan hyviä”. Saatuaan pullon pöytään tarjoilija ei saanut pulloa auki, vaan asiakas joutui avaamaan pullon itse.
”Työntekijöitä ei voi syyttää palvelutason laskemista, vaan siitä että kiertämisen myö- tä ihmiset joutuvat työskentelemään joka paikan höylinä työtehtävissä, joihin heillä ei ole minkäänlaista ammattiosaamista.”
”Valitettavasti pelkään, että varustamos- sa ei ole ymmärretty nyt täysin, mihin työn- tekijöiden kierrättäminen työpisteestä toi- seen johtaa.”
Kiertämisen myötä yhdellä osastolla työskentelee viikoittain kymmeniä eri ihmi- siä. Henkilökunta ei tunne enää toisiaan, minkä vuoksi perinteinen työyhteisöllisyys on kadonnut.
”Haluaisin tietyllä tavalla tuoda esiin ylemmälle johdolle, että tunnepuolta ei ole mietitty uudessa järjestelmässä yhtään. Kaikki meistä tarvitsevat tietynlaisen yhtei- sön: kuulun tähän työporukkaan ja meillä on hyvä henki ja työmotivaatio. Tällä hetkellä, kun ihmiset käyvät koko ajan vain kääntymässä eri osastoilla, et välttämättä tunne työkaveriasi.”
Kiertäminen ajaa ihmisiä sairaslomalle, eikä sijaisia palkata riittävästi Kiertämisjärjestelmän piti olla siirtymävai- he parempaan työskentelykulttuuriin, kun- nes scheemat alkavat vihdoin toimia, mut- ta Männistön mukaan siirtymävaihe on kestänyt jo melko kauan, eivätkä asiat toimi vieläkään. Päinvastoin, scheemoista puut- tuu inhimillisyys. Monet kiertävät työtehtä- västä toiseen, mutta eivät ihan kaikki. Ne jotka ovat samassa työpisteessä, joutuvat neuvomaan ja perehdyttämään päivittäin uusia henkilöitä töihin. Se uuvuttaa. Ja ne, ketkä juoksevat työpisteestä toiseen,
uupuvat kiertämiseen. Sairaspoissaolojen määrä on kasvanut. Samaan aikaan ”opti- moidaan” ja säästetään.
”Jos joku on sairaslomalla viikon, hänen tilalleen saatetaan palkata vain kahdeksi päiväksi sijainen”, Männistö kertoo havain- noineensa.
Säästöt näkyvät ensimmäisenä vikaeeraajien rekrytoinneissa Scheemojen laadinnan lisäksi logistikot tarkastelevat aluksen vakansseja. Viking Li- ne ilmoitti alkuvuodesta matkustajamää- riensä nousseen, mutta samaan aikaan sil- lä on käynnissä säästöohjelma. Kärsivätkö siitä nyt eniten varustamoa pitkään palvel- leet vikaeeraajat?
”Vallalla oleva tyyli, jolla säästöä tällä het- kellä tavoitellaan, on nöyryyttävä. Pitkäaikai- silta vikaeeraajilta työ voi loppua yhtäkkiä kuin seinään, kun työsopimus päättyy. He ovat voineet työskennellä varustamossa vuosia, mutta nyt säästöjen myötä työt päät- tyvät lopullisesti.”
”Touhu on julmaa ja etenkin tilanteessa, jossa varustamon pitäisi nyt ennen kaikkea miettiä jatkuvuutta ja uusien, ammattitai- toisten työntekijöiden saatavuutta, kun vanhemmat ikäluokat jäävät eläkkeelle ja ehkä uusikin laiva voisi tulla Suomen lipun alle?”
   2018 • 1 // MS 11










































































   9   10   11   12   13