Page 13 - Merimies 1 2018
P. 13

                ”säästetyt” eurot logistikon palkkaan. Mikä on siis järjestelmän hyöty?
Työtuntijärjestelmä oli väärin laadittu, mutta sen tekijää ei löytynyt mistään Sairaspoissaolotilastot ovat M/s Amorel- lassa korkeat. Osaa niistä saattaa selittää henkilökunnan korkea keski-ikä, mutta ei kaikilta osin. Merimiesten eläkeikää on vast’ikään korotettu, joten nyt olisi keksittä- vä keinoja, millä he jaksavat tehdä töitä pi- dempään ja parempikuntoisia aina eläke- ikään saakka.
”Joillekin työntekijöille napsahti kuusi vuotta lisää työaikaa. Vuorotyössä elä- keasiat ja ihmisten jaksaminen pitäisi ottaa nyt entistä enemmän huomioon, että he pääsevät eläkkeelle saakka terveinä, eivätkä kehäraakkeina.”
Pitkät työvuorot hektisessä ravintola- työssä ja asiakaspalvelussa, jossa ollaan ko- ko työvuoro jalkojensa päällä, vaativat kovaa kuntoa. Työtuntijärjestelmissä esiintyy toisi- naan virheitä, joita ei voi hyväksymisen jäl- keen muuttaa kuin tunnilla per päivä.
”On tapauksia, että meille on laadittu todella rankkoja scheemoja. Viikonloppui- sin Turunlinjalla voi risteillä jopa tuhansia matkustajia. Kerran eräälle työntekijällä oli merkitty jopa kolme 12-tuntista työpäivää peräkkäin”, yksi ravintolaosaston työnteki- jä kertoo tapauksesta.
”Kysyimme logistikolta, että miten tällai- sen scheeman laatiminen on mahdollista. Valitettavasti logistikkoa, joka kyseisen scheeman oli laatinut, ei sillä kertaa löydet- ty ja virhettä oli vaikea enää jälkikäteen kor- jata. Kun scheema on hyväksytty, se on hy- väksytty ja sillä selvä.”
Paperilla työvuorolistalla voivat näyttää erilaisilta mitä todellisuus osastolla on. En- nen kuin kiertämisjärjestelmä otettiin käyt- töön, työntekijät työskentelivät vain yhdes- sä tai kahdessa ravintolassa, jolloin esimerkiksi buffet-kattauksen välissä saat- toi hengähtää ennen uuden kattauksen al- kamista. Nykyisen kiertämisjärjestelmän myötä hengähdys – saati ruokataukoja – ei ehdi aina pitää. Esimerkiksi buffetin sata- päisen kattauksen jälkeen juostaan toiseen ravintolaan auttamaan. Keskelle kiiretilan-
Vik. hovimestari Carita Sulander ottaa vastaan ruokailijoita M/s Amorellan buffetiin. Sulander on työskennellyt varustamossa vuodesta 1989 lähtien, salitöissä koko ajan. Kierrättämisen myötä työtahti on koventunut. ”Kaksi työpistettä päivän aikana ei enää välttämättä riitä, vaan töitä voi olla neljässäkin eri pisteessä.”
 netta tietysti. Viikonloput ja pitkät työvuo- rot ovat rankimpia.
”Aamulla työt voivat alkaa esimerkiksi kello 7.30, josta teet töitä aina kello 19 saak- ka. Jopa pidempäänkin, jos työskentelet esimerkiksi Á la Carte -ravintolassa, joka
Kiertämisjärjestelmä
ei anna arvoa
ammatilliselle
osaamiselle: mitä taitavampi olet,sitäparemmissatehtävissä sinun tulisi työskennellä, eikä niin sanottuna ”kiireapulaisena”.
sulkee vasta kello 23. Todellisuudessa työt voivat jatkua siellä loppusiivouksineen aina puoleen yöhön saakka. Menet hyttiin, pe- seydyt ja ehdit nukkua ehkä viitisen tuntia, kunnes sinulla alkaa jälleen uusi työvuoro buffetissa aamukuudelta.”
Työilmapiiri on tulehtunut
Pitkät työpäivät eivät ole ainoa scheemojen mukanaan tuoma ongelma. M/s Amorellan työilmapiiri on tulehtunut niillä osastoilla,
joilla kiertämisjärjestelmä on käytössä. Osa työntekijöistä kokee, että scheeemojen laati- misessa suositaan toisia.
”Scheemat aiheuttavat eripuraa osasto- jen sisällä. Katsotaan, että kuka on kenen- kin kaveri. Osa työntekijöistä joutuu kiertä- mään aina, toiset eivät koskaan.”
Ravintolaosastolla on henkilöitä, jotka joutuvat säännöllisesti auttamaan buffet- tiin. Sitten on henkilöitä, jotka saavat tehdä töitä koko ajan vain yhdessä työpisteessä. Toisten siirtämistä paikasta toiseen perus- tellaan ammattitaidolla: jotkut Á la Carte -tarjoilijoista pystyvät tekemään töitä myös muilla osastoilla. Samaan aikaan, kun Á la Carten kokenutta henkilökuntaa siirretään buffetiin auttamaan, buffetista siirretään vähemmän kokeneita extroja Á la Carteen tuuraamaan. Kierrätetäänkö ihmisiä siis kierrättämisen vuoksi.
Kiertämisjärjestelmää perustellaan kus- tannussäästöillä, eli henkilökunnan mää- rää ”optimoidaan”.
”Henkilökuntaa on vähennetty jo aiem- pina vuosina, joten tästä minimimpään meitä ei kyllä enää saada. Me olemme kui- tenkin ne henkilöt, jotka tekevät täällä aluk- sella tuloksen, mikä olisi hyvä muistaa myös yhtiössä.”
  2018 • 1 // MS 13












































































   11   12   13   14   15