Page 27 - Merimies 1 2018
P. 27

                 Telakka on erittäin merkittävä paikallinen toimija Turun talousalueella ja Varsinais-Suomessa, mutta sen vaikutukset ulottuvat koko maahan ja liiketoiminnan globaalisuudesta johtuen myös ympäri maailmaa.
    LUE LISÄÄ TUTKIMUKSESTA JA KATSO AVAINLUKUJA:
http://www.turku. /sites/default/ les/atoms/ les//telakan_vaikutukset.pdf
”Vanha mielikuva siitä, että laivanrakennus olisi pelkästään raskasta metalliteollisuut- ta, ei kerro enää koko totuutta. Tarvitsem- me toki lisää myös ammattitaitoisia hitsaa- jia, levyseppiä ja asentajia, mutta osaamistarve on monipuolistunut entises- tä”, sanoo Meyer Turku Oy:n varatoimitus- johtaja Tapani Pulli.
”Risteilyalus on nykyään kuin pieni äly- käs kaupunki ja sen myötä henkilökunnan osaamisessa esimerkiksi projektinhallinta- taidot ja digiosaaminen nousevat tulevai- suudessa yhä tärkeämpään rooliin.” Osaa- van työvoiman saannin varmistamiseksi tulee meriteollisuusalalle suuntautuvaa, erityisesti teknisen alan koulutusta olla saatavilla kaikilla asteilla Turussa.
Neljä kymmenestä (41 %) kotimaisesta toimittajayrityksestä sijaitsee Varsinais-Suo- messa, Uudellamaalla lähes yhtä moni (38 %). Toimitusten arvosta Varsinais-Suo- mi kattaa yli puolet (51 %), Uusimaa alle kol- manneksen (31 %). Tutkimuksesta vastan- nut Brahea-keskuksen erikoistutkija Tapio Karvonen pitää mielenkiintoisena tietona sitä, että Uudenmaan osuus on näin merkit- tävä, mutta muistuttaa samalla, että vaiku- tukset ulottuvat myös muihin maakuntiin,
etenkin Pohjanmaalle, Pirkanmaalle ja Sata- kuntaan.
Suurin osa telakan verotulovaikutuksista säteilee Varsinais-Suomen kuntiin. Telak- kaan liittyvät yhteisöverotulot ovat n. 4,1 mil- joonaa euroa. Tämän luvun lisäksi työnteki- jöiden maksamat kunnallisverotulot lisäävät positiivista verotulovaikutusta alueelle.
Tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin tela- kan suoria ja epäsuoria taloudellisia vaiku- tuksia, kuten telakan ja toimittajaverkos- toon kuuluvien yritysten liikevaihto- ja
työllisyyslukuja ja niiden vaikutusta palve- lualoille. Myös investointien kehitystä ja vaikutuksia koulutustarpeisiin selvitettiin. Muita tutkittavia osa-alueita olivat vaiku- tukset mm. liikenteeseen ja asuntomarkki- noihin sekä laivanrakennusteollisuuden kiinnostavuus myös matkailun kehittämi- sen kannalta.
Karvosen lisäksi tutkimuksen tekijöinä olivat tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund ja projektitutkija Tuomas Ranti Turun yliopis- ton Brahea-keskuksesta.
  TALOUSVAIKUTUKSET – yhteenveto
Alihankintaverkosto vahvasti kotimainen:
• yli kolme neljäsosaa toimittajista suomalaisyrityksiä
Toimitukset:
• Varsinais-Suomessa neljä kymmenestä (41 %) toimittajayrityksestä
• Uudellamaalla lähes yhtä paljon (38 %)
• Toimitusten arvosta Varsinais-Suomi
kattaa yli puolet (51 %), Uusimaa alle kolmanneksen (31 %)
Liiketoiminta globaalia, mittakaava suuri
• Suora toimittajaverkosto kattaa 29 maata. Meyerin investoinnit 200 milj. euroa, toimittajaverkoston 100 milj. euroa
Kasvupotentiaali valtava
• Tarve tuhansille uusille työntekijöille lähivuosina alihankintaverkostossa
2
7
20
01
18
8•
•1
1/
//
/
M
MS
S2
2
7





























































   25   26   27   28   29