Page 20 - Merimies 3 2018
P. 20

                Vuosi Elektraa
Elektra, suomennettuna säihkyvä, on feminiini hahmo kreikkalaisessa mytologiassa. Suomalaisessa arjessa hybridilautta Elektra palvelee Suomen vilkkaimmalla lauttareitillä.
TEKSTI JA KUVAT JUKKA SUNDHOLM
 Kuorma voi olla raskaskin, mutta Elektran vakaus ei miehistön mukaan ole moksiskaan.
Suomen Lauttaliikenne -konserni, toiselta nimeltään Finferries, on valtion omistama varustamo, joka liikennöi sekä yhteysaluksilla että
maantielautoilla ja vaijerilosseilla. Yksi lau- toista on Paraisten ja Nauvon välillä kulke- va Elektra. Suomen ympäristöystävällisim- mäksi lautaksi mainittu Elektra saavutti hiljan Vuoden alus -palkinnon Amsterda- missa pidetyn Sulphur Cap 2020 merialan konferenssin yhteydessä.
Kesästä 2017 alkaen Elektra on purkanut ajoneuvoliikenteen ruuhkia. Keskimääräi- nen vuorokausiliikenne on ollut noin 1 600 ajoneuvoa – kesäaikana aina 2 400 ajoneu- voon asti.
Hybridilautta
Lähes kokonaan sähkökäyttöinen Elektra on Suomen suurin maantielautta. Sen on mahdollista kuljettaa mukanaan yhtä- aikaisesti 90 henkilöautoa. Lautta ajaa
reittiään viidentoista minuutin välein. Lautta-aluksen voimanlähteinä toimivat ensisijaisesti sähköllä ladattavat akkupake- tit. Aina lautan rantautuessa alkaa myös akuston viiden minuutin lataus maasähköl- lä. Ohjaamon tasolta voi nähdä, miten la-
tauspistoke laskeutuu kohti lautan kylkeä. Teräsrunkoisella lautalla on kaksi 900 kilowatin potkurimoottoria ja kaksi 520 kilowattitunnin litiumakustoa. Aluksella on myös varoiksi kolme dieselgeneraatto-
20 MS // 3 • 2018























































































   18   19   20   21   22