Page 21 - Merimies 3 2018
P. 21

                  Elektran 450 ajokaistametriä vetävät 90 autoa.
Voisiko seuraavan sukupolven robottilautta suoriutua tehtävistään etäohjattuna?
ria, jotka tuottavat sähköä poikkeustilan- teissa.
Julkisuudessa Elektran vahvuudeksi on nostettu esiin sen huoltokustannuksiltaan edullinen koneisto.
Suomen ilmasto testaa
”sähkölautan” kestävyyden
Paraisten puolen rantagrillin kahvion sei- nät ovat vuoden mittaan kuulleet asiasta kannanottoja puolesta ja vastaan. Sähkö- lautta kestää Suomen olot – tai sähkölautta ei tule kestämään Suomen oloja. Niin tai näin, kahvipuheet ovat kahvipuheita, eikä niitä sen laajemmalle levitellä.
– On meillä täällä saunakin, tosin en tie- dä, onko sitä koskaan käytetty, ajattelee ko- nepäällikkö Keijo Niskanen ääneen, kun on edeltävästi käyty läpi lautan teknisiä hie- nouksia. Eniten sähkölautassa tuntuu ää- nenvoimakkuuden taso.
– Konehuoneessa on niin hiljaista, ettei oikeastaan kuulosuojaimia tarvita.
Edelleen Niskasen kokemuksen mukaan lautoilla on ollut putkirikkoja, tai vähintään
Maisemat kolmentoista metrin korkeudesta ovat käyneet tutuiksi konepäällikkö Keijo Niskaselle (vas.) ja aluksen päällikkö Fabian Karlgrenille.
 talven aikana on ilmennyt rakenteissa ole- via kylmäsiltoja. Elektrassa kumpaankaan näistä ei ole esiintynyt.
Automaatti-Matti tuskin pärjäisi
Puhe päällikkö Fabian Karlgrenin ja Niska- sen kanssa kääntyy robotiikkaan ja auto- maatioon. Päällikkö pyörittelee ohjauspal- loa ja konepäällikkö esittelee Elektran järjestelmän tilaa näytöltä.
– Kyllä kai tätä väliä voisi automaattikin ajella. Mutta. Lastaus ja purku eivät ehkä niin vain sujuisi ja huviveneilijät ovat tällä vilkkaalla pätkällä riski. Aina on myös ensi- kertalaisia, jotka eivät tiedä, miten lautalla matkustetaan.
Viikko haastattelutuokion jälkeen Rolls-Royce ja Finferries kertoivat julkisuu- dessa yhteistyösopimuksestaan, jonka mu- kaan ne aikovat Finferriesin testialustalla esitellä etäoperoitavaa ja itsenäistä laut- ta-alusta.
Ensivaiheessa tarkoitus on lisätä mie- histöllisten lauttojen turvallisuutta älytek- niikalla. Pidemmälle viedyn tulevaisuusske-
naarion mukaan itseohjautuvat laivat ja autonomiset lautta-alukset ovat osa me- renkulun tulevaisuutta. Suomessa laivojen älyliikennettä aletaan kokeilla Eurajoen edustalla olevalla Jaakonmerellä. Eräs tes- tattava asia voisi olla navigointityön hoita- minen maissa olevasta keskuksesta.
  L/A Elektra
Rakentajatelakka: CRIST S.A., Puola
Rakennusvuosi: 2017 Henkilöautojen lukumäärä: 90 Suurin pituus: 97,92 m
Suurin leveys: 15,20 m
Syväys: 3,50 m
Autokaistoja: 5
Ajokaistoja: 450 m
Akusto: 1 MWh
2018 • 3 // MS 21








































































   19   20   21   22   23