Page 25 - Merimies 3 2018
P. 25

                HANKKEEN PÄÄKOHDAT:
Projektityöt
Yksi osa hanketta oli tehdä opiskelijoille aluksilla tehtäväksi projektitöitä, joita teke- mällä harjoitteluvastaava saa paremmat työkalut harjoittelun ohjaamiseen. Lisäksi projektitöillä on tarkoitus saada ohjattua opiskelijaa paremmin; hän voi kerrata alus- harjoittelussa joitain osa-alueita, hankkia puuttuvaa osaamista ja mahdollisesti suo- rittaa opintojaan nopeammin.
Projektitöitä tehtiin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Laivakäynnit
Hankkeessa mukana olevat 10 henkilöä ta- pasivat laivojen harjoitteluvastaavia ja opiskelijoiden ohjaajia ja perehdyttivät hei- tä hankkeeseen. Laivakäynneillä keskustel- tiin harjoittelusta ja harjoittelun vaatimuk-
sista ja haasteista. Lisäksi laivoilla tavattiin opiskelijoita, jotka ovat olleet suorittamas- sa työssäoppimista kyseisellä aluksella.
Laivakäynneiltä saatiin pääosin positii- vista positiivista palautetta uudesta palau- tekyselystä. Laivoilla ymmärrettiin, että op- pilaitokset tarvitsevat tarkempaa palautetta opiskelijan osaamisesta jatkossa.
Myös projektitöistä saatiin positiivista pa- lautetta. Erityisen hyvänä nähtiin se, että pro- jektitöiden avulla voidaan ohjata opiskelijaa myös silloin, kun työtilanne laivan omalla miehistöllä on kiireinen. Jokaiselle laivalle jä- tettiin joitain projektitöitä kokeiltavaksi ja niistä pyydettiin antamaan palautetta.
Laivakäynnit lisäsivät yhteistyötä aluk- sien, oppilaitoksien ja HarjoitteluMyllyn välillä. Aluksien miehistöillä on myös ollut paljon kysyttävää harjoittelusta yleisellä ta- solla sekä koulujen opetussisällöistä, joten myös näistä asioista on saatu hyvää kes-
Harjoittelijoita ja miehistöä käytiin tapaamassa hankkeen puitteissa muun muassa Langh Shipin M/s Ailassa.
kustelua työelämän kanssa. Koulutusjärjes- telmät ovat muuttuneet ja monelle harjoit- telijoiden ohjaajille nykyinen järjestelmä on melko vieras.
Palautekysely
Oppilaitokset ovat tähän asti saaneet sa- nallista palautetta lähinnä opiskelijoista, joiden osaaminen ja asenne harjoitteluun on ollut erinomaista sekä, jotka ovat esi- merkiksi lähetetty kotiin kesken harjoitte- lun huonojen sosiaalisten taitojen tai asen- nevaikeuksien vuoksi. Näiden väliin jää kuitenkin suuri määrä opiskelijoita, joiden osaamista voitaisiin kehittää huomattavas- ti, jos paremmin tiedettäisiin, mihin asioi- hin seuraavassa harjoittelussa tulee erityi- sesti keskittyä. Tähän saakka oppilaitokset ovat käyttäneet omia harjoittelulomakkei- taan, jotka harjoitteluvastaava aluksella on täyttänyt usein ilman, että opiskelija on mukana.
Hankkeen puitteissa kehitettiin sähköi- nen palautelomake, joka harjoitteluvas- taavan on tarkoitus käydä läpi ja täyttää yhdessä opiskelijan kanssa keskustellen harjoittelun loppuvaiheessa.
Yhteenveto
Laivojen ja koulujen väliseen kommunikaa- tioon ja mahdollisuuteen antaa palautetta tulee keskittyä suunniteltua aiempaa enem- män. Aluksilta saadun palautteen perus- teella on erittäin tärkeää, että harjoittelun kehittämistä jatketaan edelleen.
  HANKKEEN TAVOITTEET:
• tarjota aluksen harjoitteluvastaavalle selkeä työkalu ja apuväline harjoittelun ohjaamiseen
• antaa harjoitteluvastaavalle suuntaviivat vaadittavasta osaamisen tasosta harjoittelukirjan tehtävissä
• selkeyttää harjoittelukirjan tehokasta hyödyntämistä
• tukea harjoitteluvastaavaa harjoittelijan yksilölliseen ohjaamiseen
• antaa paremmat mahdollisuudet palautteen antamiseen sekä opiskelijalle että alukselle
• auttaa oppilaitoksen ja harjoittelulaivan yhteistyötä
• antaa opiskelijalle selkeämmän käsityksen harjoittelun tavoitteista
 Ohjatun harjoittelun haasteita
OHJATUN HARJOITTELUN laatuun liittyy monia haasteita, jotka ovat ol- leet pitkään tiedossa oppilaitoksissa ja opiskelijoilla. Merenkulkualan ero- na muihin aloihin on se, että opiske- lijat suorittavat harjoitteluaan ympäri Eurooppaa tai maailmaa. Osa aluk- sista ei käy Suomessa lainkaan ja Suomessa käydessäänkin maantie- teelliset etäisyydet ovat usein pitkiä. Tämä tuo haastetta oppilaitoksille harjoittelun ohjaamiseen.
Suomen lipun alla olevilla aluksilla työskentelee henkilöstöä eri kansalli- suuksista. Erilaiset työkulttuurit aiheut- tavat haasteita. Esimerkiksi suomalai- sen harjoittelijan ohjaajana aluksella voi toimia vakanssinsa mukaisesti esi- merkiksi filippiiniläinen perämies. Oh- jaajan käsitys ohjatusta harjoittelusta voi poiketa suuresti omasta käsitykses- tämme, vaikka STCW luo periaatteelli- set suuntaviivat.
 2018 • 3 // MS 25






































































   23   24   25   26   27