Page 31 - Merimies 3 2018
P. 31

                      Meriliikenteen
kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisestä sopimus
LVM:n tiedote 13.4.2018
K ansainvälisen merenkulkujär- jestön IMO:n meriympäristön suojelukomitea (MEPC) on asettanut tavoitteeksi vähen- tää meriliikenteen kasvihuonekaasu- päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Merilii- kenne halutaan täysin päästöttömäksi tämän vuosisadan aikana. Lisäksi pääs- töjen tulee kääntyä laskuun mahdolli- simman pian Pariisin sopimuksen läm-
pötilatavoitteen mukaisesti.
– Suomen tavoitteena oli saada aikai-
seksi kunnianhimoinen ja tehokas stra- tegia, joka ohjaa meriliikennettä kohti nollapäästöjä. Nyt tehty päätös ei ole kaikilta osin oman ehdotuksemme mu- kainen, mutta se osoittaa selkeästi suun- nan kohti nollapäästöistä tulevaisuutta ja uusia teknologioita, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Strategia on tarkoitus päivittää vuon- na 2023, jolloin tarkistetaan nyt sovittuja päästövähennystavoitteita tuolloin saa- tavilla olevan tiedon perusteella.
Merenkulunalallaeioleaikaisemmin ollut sovittuja koko sektorin kattavia il- mastotavoitteita. Nyt hyväksytyssä alus- tavassa strategiassa listataan mahdolli- sia päästövähennyskeinoja, joilla on tarkoitus saavuttaa strategian päästö- vähennystavoitteet. Tällaisia ovat esi- merkiksi lyhyellä aikavälillä alusten ener- giatehokkuuden parantaminen ja
tutkimus- ja kehitystoiminnan kannusta- minen, sekä pitkällä aikavälillä vaihtoeh- toisten polttoaineiden käyttöönotto.
Pariisin ilmastosopimus ei sisällä ni- menomaista kirjausta meri- tai ilmalii- kenteen kasvihuonekaasupäästöistä, vaan siinä linjattiin laajemmasta tavoit- teesta maapallon keskilämpötilan nou- sun rajoittamiseksi. Suomi usean muun EU-maan kanssa haki IMO:n neuvotte- luissa vähintään 70 prosenttia päästövähennysrajaa, joka olisi ollut selkeästi linjassa Pariisin sopimuksen tavoitteiden kanssa.
– On tärkeää, että myös merenkulun päästöjä ryhdytään nyt maailmanlaajui- sesti vähentämään. Pariisin sopimuksen kansallisia panoksia on määrä tarkastaa ja kiristää vuonna 2023, joten hyvä että IMO:n sopima aikataulu on linjassa tä- män kanssa, sanoo asunto-, energia ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.
Merenkulku vastaa noin 2,5 prosen- tista maailmanlaajuisista kasvihuone- kaasupäästöistä, mutta ilman päästö- vähennystoimia sektorin päästöjen arvioidaan kasvavan 50–250 prosentilla tulevina vuosikymmeninä. Maailman- kaupan kasvaessa myös merikuljetusten määrä lisääntyy merkittävästi.
Kokouksessa päätettiin myös, että IMO:n alakomitea alkaa käsitellä ras- kaan polttoöljyn käyttöön ja kuljetukseen liittyvien riskien vähentämisestä arktisil-
la alueilla. Alakomitea alkaa harkita Suo- men ja muutamien muiden maiden eh- dottamaa raskaan polttoöljyn (HFO) käytön ja kuljetuksen kieltoa arktisella alueella aloittaen mahdollisen kiellon vaikutusten arvioinnilla. Kielto koskisi HFO:n käyttöä ja kuljetusta polttoaineena, mutta kuljetus rahtina olisi edelleen sallittua.
Muita kokouksessa käsiteltäviä aihei- ta olivat alusten energiatehokkuus, rikki- päästöt ja alusten painolastivesirajoituk- set. Näiden osalta kyse on lähinnä jo sovittujen sääntöjen voimaantulon aika- taulusta sopimisesta. Komitean agen- dalle myös lisättiin pysyvänä uutena koh- tana meriliikenteen aiheuttama merten roskaantuminen.
2
1
2
0
0
1
1
8
8•
•3
3/
//
/
M
M
S3
S
3
1
Shutterstock






























































   29   30   31   32   33