Page 50 - Merimies 3 2018
P. 50
Det omfattande projektet kartlade den handleda fartygspraktiken
Inom sjöfarten är elevens fartygspraktik en viktig del av examen. Andelen praktik på fartyg har ökat och andelen skoldagar minskat. Hur följer man upp att elevernas fartygspraktik uppfyller målen och om eleven verkligen lär sig något?
D en ojämna kvaliteten på hand- ledd fartygspraktik har länge varit en känd utmaning inom sjöfartsbranschens utbildning. För att få till stånd en förbättring inledde Södra Kymmenedalens yrkesinstitut (EKA- MI) ett projekt och bjöd in sjöfartslärare från alla åtta läroverk samt Sjöfartens PraktikKvarn till projektgruppen. I projek- tet tog man fasta på utmaningarna med handledd praktik och letade efter sätt att förbättra och jämna ut kvaliteten på
fartygspraktiken. Alexandra Lindahl från PraktikKvarnen var koordinator för pro- jektet.
”Vi ville göra en grundlig utredning av hur elevernas handledda fartygspraktik fungerar. Därför bestämde vi oss för att åka runt och träffa praktikanterna och deras handledare på så många handelsfartyg un- der finsk flagg som möjligt”, berättar Lin- dahl.
”Vi talade med de praktikhandledarna på fartygen och efteråt även skilt med ele-
verna så att de vågade säga sin åsikt i lugn och ro.”
Projektet varade i ett drygt år. Under den tiden besökte medlemmarna i projektgrup- pen så många fartyg som möjligt. Något liknande projekt har inte gjorts i Finland ti- digare och resultaten från fartygsbesöken var mycket goda.
”Fartygsbesöken genomfördes under de två sista månaderna av projektet. Vi besökte totalt omkring 40 fartyg – för närvarande seglar omkring 100 fartyg under finsk flagg.”
Fartygen och rederierna gav tydliga besked om att kommunikationen mellan fartyg och skolor måste förbättras. – Alexandra Lindahl från PraktikKvarnen
Projektet för utveckling av handledd praktik på fartyg är kopplat till Länsirannikon Koulutus Oy:s projekt Ytyä koulutukseen (Kraft till utbildningen) och har en gemensam slutrapport.
50 MS // 3 • 2018
harjoittelumylly.fi